NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2012
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 1999-08-17, 18:49
Hej igen Niclas!
 
I mina böcker har jag använt tre olika beteckningar för att ange faderskap. Om det står son till, så är faderskapet säkert eller så säker man nu kan vara på att det är rätt far till barnet. Står det trol son till innebär detta att man kan vara nästan säker, men inte har hittat den slutliga bekräftelsen. När jag däremot skriver möjl son till, så är faderskapet mycket osäkert och mest att betrakta som en arbetshypotes.
I det aktuella fallet med Pål Persson har jag skrivit möjl Pousette inom parentes, vilket betyder att det skulle kunna vara ett uppslag att undersöka. Namnet Paul är nämligen ganska ovanligt inom vallonfamiljerna i Sverige, men i släkten Pousette förekommer det i flera fall.
När du nu i stället föreslår Paul Personne som kandidat blev jag glatt överraskad - av flera anledningar. Han passar perfekt in i bilden och bör få epitetet trol. Dels försvinner han från Uppland på 1640-talet och har inte återfunnits någon annanstans. Dels är det mycket sannolikt att släktnamnet Personne övergår till svenskt patronymikon Persson.
I publikationen Prästens lilla kråka hittar du som praktikfall nr 8 exempel på denna namnövergång. Om vi nu antar att Paul är en Personne, kan vi med utgångspunkt från praktikfallet (som du bör läsa för att kunna följa resonemanget) fråga oss varför han inte finns med i bou 1678 efter hökaren Mickel Persson(ne) i Stockholm. Rent åldersmässigt borde han i likhet med Frans vara halvbror till Mickel. Även om han är avliden, så skulle hans barn vara arvtagare. Att Paul har barn utgår jag från, eftersom du nämner det i ditt inlägg.
Jag ser två möjliga förklaringar. Den första, att han helt enkelt glömts bort, eftersom han bor så avskilt i mörkaste Småland. Den andra, att han inte är bror eller halvbror utan snarare farbror till Mickel. Om den senare teorin stämmer, innebär den en rättelse till Paul Personnes tabell i min bok. Han är då alltså inte son till invandraren Jean.
För att få mer fakta för eller emot behöver jag ha uppgifter från dig om Pål Perssons yrke och dödsår, liksom namn på hans barn.
Frågan om Britas släktnamn kommenterar jag senare.
 
Hälsningar Kjell