NULL Skriv ut sidan - Sporon / Sporrong

Anbytarforum

Titel: Sporon / Sporrong
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2015-10-27, 13:11
År 1735 den 18 november begravs änkan hustru Elsa från Åkerbyvretarna född i Grönö des Man varit Båtzman Frans Sporrong. 83 åhr g. (Österlövsta EI:1, AID: v127606.b207).
Änkan Elsa (Elisabeth) skulle då vara f c 1652. Jag har alltid undrat vem hennes man skulle kunna ha varit. Det fanns gott om Frans Sporrong i Uppland under senare delen av 1600-talet, men alla har kunnat placeras utom just denne båtsman, som rimligen borde vara ungefär jämngammal med hustrun. En försvårande omständighet har varit, att det saknas ett patronymikon på honom.
 
Igår kom ett mejl från ArkivDigital med anledning av 10-årsjubileet. Efter en stunds botanisering hamnade jag på Flottans arkiv, Amiralitetskollegium och hittade en rulla över båtsmanshållet på Roslags Kompani 1680. Under Lövsta socken återfinns en fördubblings båtsman Frans Fransson Spåre (AID: v748537.b160)!
 
I Nordisk Vallongenealogi del II sid 255 finns tre stycken Frans Fransson Sporrong i obruten följd, far, son och sonson. Ingen av dessa kan vara identisk med båtsmannen. Men - den äldste av dem får 1651 ett oäkta barn med Maria Andersdotter från Lövsta bruk, vilket framgår av referatet från Lövsta häradsrätt 17-18/11 1651. Jag tror nu, att detta barn skulle kunna vara den blivande båtsmannen, om han växer upp med modern och i avskildhet från bruket.
 
Nu vill jag fråga Jan Olsson, som forskar på Österlövsta befolkning. Har du några uppgifter om modern Maria Andersdotter eller om hustrun, änkan Elsa från Åkerbyvretarna? Hur länge har hon varit änka? Båtsmannen finns inte i Ö-L dödbok utan har sannolikt avlidit i tjänst (under Stora Nordiska kriget kanske, eventuellt ännu tidigare). Att han har patronymikon Fransson kan tänkas underlätta sökning, om han inte noteras med släktnamnet. Det kanske finns senare rullor än 1680 för Roslags kompani? Alla tips mottages tacksamt.