NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-08
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2003-08-15, 20:05
Hej Helena!
 
Att hitta flickan i födelseboken är inte särskilt svårt. Du har ju alla grunduppgifter, namn, födelseår och församling. Visserligen finns hon inte bland de inom äktenskapet födda detta år, men i födelseboken för Adolf Fredriks oäkta barn (AIb:2) år 1813 hittar man som född 24/11 mycket riktigt en Adolfina Johanna Elisabeth.
Kanske kan det vara svårt att läsa texten för den som är ovan, men jag tycker att det som föräldrar står angivet Modr. Cath. Elis. Agrath - under äktenskapslöfte med vagnmak. Sporrong.
Man frågar sig vem vagnmakaren Sporrong kan vara? I början av 1800-talet finns två bröder Mårten och Carl Sporron, den förre vagnmakarmästare och den senare hovvagnmakare. De hade gift sig 1775 respektive 1780 i Stockholm (se tabellerna 1231 och 1251 i Sporrong-kompendiet, som du har). Bägge förefaller ha varit bosatta i Klara. Jag har inte läst födelseboken för Klara och utrett deras barn, men kan nästan ta gift på att någon av dem har en son, som är den ovan åsyftade vagnmak. Sporrong.
I förordet till kompendiet noterar jag, att det finns fler Sporrong-ättlingar att söka efter i arkiven för Stockholms stads församlingar. Alldeles speciellt gäller detta 1800-talet. Gör t ex en sökning på Sporron i Stockholm Stadsarkivs CD-ROM skiva Mantalsböcker 1800-1870, så får du se hur många träffar, som kommer upp. Det är ett grannlaga arbete att följa upp alla dessa. Men följer man var och en i en anforskning bakåt, så bör det i flertalet fall inte vara några större problem att knyta an till någon tabell i kompendiet.
Lite arbete återstår i ditt fall, men det tror jag säkert att du kommer att klara. Annars får du återkomma, hälsar
 
Kjell