NULL Skriv ut sidan - Sarva Henriksson

Anbytarforum

Titel: Sarva Henriksson
Skrivet av: Stefan Björn skrivet 2009-11-18, 23:29
Mårten Sarvasson
 
Hej Kjell!
 
Kan ana att du tror att det är jag som ”ligger bakom” uppgifterna om Mårten Sarvassons barn, men så är det inte. Jag har endast bidragit med uppgifter om Mårten själv.
 
Kollade däremot mina tidigare inlägg under Sarva Henriksson och ser då att jag lovat att komma med en rättelse till den felaktiga ”tabell 25”, som du Kjell vaket noterade. Kanske det nu är dags att göra just det, d v s lämna mina uppgifter om Mårten Sarvassons barn. Det jag sa i mitt inlägg 2001-02-17 var dock att Johan helt klart var Mårtens son - och det står jag för.
 
Jag har följande barn till Mårten Sarvasson och Kerstin:
Erik f ca 1676
Elin f ca 1680
Katarina f ca 1682
Anders f 1684
Johan döpt 1687-09-25 i Fors
 
Någon Jon Mårtensson har jag inte noterat. En son Sarva är möjlig (men inte noterad), men i så fall död ung.
 
Hur kan man då veta att de fem första är Mårtens barn?
 
Uppgiften på Smedskivan om Johan Mårtenssons födelseår är inte korrekt. Det korrekta är att han döptes 25 september 1687 i Kroppa. Fadern anges vara ”Mårten Serffwasson” i Fors. Dopvittnen är farbrodern Erik Sarvasson, (ingifte) farbrodern Anders Jonsson vid Örnkullsudden i Lungsund, drängen Mårten Nilsson i Fors (även han vallon) och kusinen Iller Eriksson i Fors. Förmodligen är även Mårten Nilsson en nära släkting. Johan fick aldrig någon son vid namn Sarva, inte heller något barnbarn med det namnet. Detta är den fasta utgångspunkten.
 
Andra osäkrare utgångspunkter är att dopvittnen ofta, men inte alltid, representerar nära relationer - vanligen släktrelationer och att det vid Storfors (Fors), vad jag hittat, endast fanns två Mårten vid denna tid - Mårten Sarvasson och dopvittnet ovan, Mårten Nilsson f ca 1659. Mårten Nilsson gifte sig dock inte förrän 1689. I övriga Kroppa har jag endast noterat Mårten Leeksson vid Skarphyttan och Mårten Olofsson i Blomsterhult. I Lungsund finns Mårten Olofsson i Galtskär. Det finns en Mårten Svensson noterad i Storfors i Färnebo dombok 1669, men det är med all säkerhet en felskrivning för Mårten Sarvasson. Mårten var alltså inget vanligt namn i trakten - och så vitt jag kan se egentligen bara en möjlig Mårten i Storfors.
 
Ungdomarna Erik, Elin och Katarina Mårtensöner/döttrar uppträder som dopvittnen tillsammans med varandra och med just Mårten Sarvasson.  Däremot uppträder inte Anders tillsammans med Mårten, men han är dock troligen för ung för det (Mårten dör ju 1708).
 
Drängen Johan Mårtensson i Storfors är dopvittne åt Erik Mårtenssons barn 1707. Sedan flyttar Erik från trakten. Erik kan därmed inte vara dopvittne åt Anders och Johans barn.
 
Anders Mårtensson i Storfors är dopvittne till de flesta av Johan Mårtenssons barn (Johan dock bara till ett av Anders barn).  En Katarina Mårtensdotter vid Hättälven är också ofta dopvittne till Johans barn, men denna Katarina är dock dotter till Mårten Leeksson och född 1694 i Skarphyttan.  
 
Erik, Anders och Johan Mårtenssöner anges som ”drängar” i Storfors när de gifter sig (1701, 1707 resp 1715). Pigorna Elin och Katarina Mårtensdöttrar har jag inte noterat efter 1697 resp 1699, jag har å andra sidan inte heller letat.
 
Varför inget barn döpts till Sarva går inte att förklara, men Sarva Henrikssons dotter Brita fick inte heller några ättlingar vid namn Sarva.
 
Sammanfattningsvis: Johan Mårtensson är helt klart son till Mårten Sarvasson. Starka indicier (endast en möjlig (?) Mårten, lokalanknytningen och de täta banden som dopvittnen) tyder klart på att Erik, Elin, Katarina och Anders alla är syskon till Johan. Någon Jon har jag inte hittat.
 
Har inte kollat om det finns något arvsskifte/ någon arvstvist efter Mårten.
 
Stefan Björn