NULL Skriv ut sidan - Robert

Anbytarforum

Titel: Robert
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-08-25, 22:58
Hej Lisbet!
 
Stort tack för dessa upplysningar. Det var ungefär fakta av det slaget som jag efterfrågade (även om jag förstås hoppades på att min intuition hade lett mig på rätt spår den här gången...). Men fakta är givetvis alltid bättre än fantasier och orealistiska hypoteser, som inte håller streck, utan vilar på felaktiga premisser. Jag ställde en fråga och fick den besvarad. Tack! Jag borde vara nöjd, men... ...
 
Jag hade ju (som du förmodligen märkte) inte sett ditt inlägg, när jag skickade mitt senaste. Hade jag sett det skulle ju innehållet ha varit ett helt annat. Nu är ju resonemanget om dessa faddrar inte längre särskilt aktuellt. Och jag håller helt med dig om att pigan Cathrina Göransdotter 1699 säkerligen är identisk med den som 1700 gifter sig med Henrik Eliaeson Robert. Det vore ju mycket märkligt om det fanns två stycken med detta namn. Namnet Göran är ju inte särskilt vanligt i Godegård. Det finns i dödboken [Godegård C:2] två kvinnor med namnet Göransdotter (det har du kanske redan observerat): 1737 3/4 dör Margareta Göransdotter ifr Göransbygget (!), 54 år, och 1743 dör hustru Kerstin Göransdotter ifr T[as?]bygget, 64 år. Dessa skulle ju mycket väl kunna vara systrar till Cath(a)rina. Och Lovis Göransson är naturligtvis en trolig bror. Men det är ju inte längre mitt forskningsområde...
 
Därmed kan vi slutgiltigt avfärda hypotesen om Cath(a)rina Göransdotter som hustru till Daniel Allard, precis som vi tidigare har punkterat den om Catharina Antonsdotter. Och jag är för andra eller kanske t.o.m. tredje gången tillbaka på den omtalade (uttjatade?) ruta ett. (Får man inte pengar varje gång man hamnar där? Nej, visst nej, det är ju Monopol...)
 
Den här gången får jag nog slutgiltigt ge upp, och jag får nog inse att det helt enkelt inte går att få reda på vem Daniel Allards hustru var. De är ju redan gifta när Godegård C:1 börjar, och i födelsenotiserna 1690-93 står ju inga faddrar, och så många andra ledtrådar finns ju inte heller. Några hustrur till bruksfolket är ju t.ex. inte nämnda i mantalslängderna (som för övrigt inte ens tar upp bruksfolket varje år).
 
Det märkliga är ju (som jag tidigare har framhållit) att det i handlingarna inte nämns en enda passade änka efter 1699, varken i Godegård C:1, C:2 (inklusive kyrkoräkenskapsboken) eller i mantalslängderna, och familjen verkar inte bo någonstans (den förefaller inte ens finnas...) förrän Kerstin Danielsdotter Allard gifter sig 1715, och Daniel Pettersson Allard ungefär samtidigt börjar nämnas som smedsdräng, -lärling och så småningom hammarsmed.
 
Det är ju förstås möjligt att änkan nämnes under sitt eget namn i dödboken, men det har man ju ingen nytta av när man inte vet vad hon heter... (moment 22, ju!)
 
Nej, jag får nog lämna denna frågeställning obesvarad, och i synnerhet gäller det diskussionen Robert, som jag härmed stiger ur. - Det var i alla fall värt ett försök.
 
-Bättre lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna sin båge [Olav Tryggvasson, i slaget vid Svolder]