NULL Skriv ut sidan - Robert

Anbytarforum

Titel: Robert
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-08-23, 21:28
Hej Elisabeth, Barbro och Bo samt övriga vallonforskare!
 
När jag läser den intressanta diskussionen ovan, och i synnerhet uppgiften att: Henrich Robert vigdes 19/8 1700 m Catrina Göransdtr vid Godegård, är det plötsligt en tanke, som slår mig - ungefär som en blixt från en klar himmel: Kan Catharina/Catrina Göransdotter möjligen ha varit änka vid giftermålet, även om det inte står utsatt i vigselboken? Jag bygger denna misstanke på följande resonemang: Henriks och Catharinas barn förefaller vara födda mellan1701 och 1711, inte senare. Detta skulle kunna tyda på att Catharina är ca 40-45 år 1711, alltså född ca 1665-70 (om det senare är hon ungefär jämnårig med maken). I så fall är hon 30-35 år vid vigseln (ganska hög ålder för en kvinna), något som skulle kunna indikera ett tidigare gifte.  
 
Jag har även ett förslag på vem den hypotetiske förste maken skulle kunna vara, och här återanknyter jag till mitt inlägg under ”Vallonsläkter: Allard” av den 12 juni 1999 (f.ö. det första inlägget under denna rubrik, även om det i och för sig är ditflyttat från en annan diskussion), där jag nämner hammarsmeden Daniel Allard vid Godegårds bruk, född 1660 (dp 27/5) och död 1698 1/12 (begravd 1699 1/1 tillsammans med en späd dotter). Jag diskuterar där vem hans hustru skulle ha kunnat vara. Någon lämplig änka ”Allards”, ”Daniels”, ”Petters moder” eller dyl. finns ju nämligen varken i mantalslängderna eller i dödboken, så hon måste i så fall gå under antingen sitt förnamn (som vi inte känner) eller ”döljas” av en hypotetisk andre make (som vi ju i så fall ännu mindre känner).  
 
Daniel Allard och hans hittills anonyma hustru får åtminstone tre barn: Per (Petter), född 1690, Kerstin, född 1693 (dp 10/9) och den dotter som begravs på samma gång som fadern 1699 1/1. Dottern Kerstin gifter sig 1715 27/11 i Godegård med hammarsmeden Johan Michelsson Grell vid Godegårds Bruk. Deras äldsta barn är en dotter, döpt 1717 20/9, som får namnet Catharina. Brodern Petter Danielsson Allard, (1690-1739), (nämnd flera gånger i diskussionen ”Allard”) har också en dotter Catharina, döpt 1728 19/1. Det är ju därför svårt att värja sig mot misstanken att Catharina är syskonens mors namn. I mitt ovan nämnda inlägg resonerade jag ju mig fram till att en trolig kandidat (som Daniels hustru och Petters och Kerstins mor) var ”hustru Cathrina Antonsdotter på Bruket” som begravdes 1722 3/12. Bland mina indicier för detta förslag var att jag misstänkte att hon var dotter till Anton Robert (vilket hon troligtvis också är), och att namnet Robert (tillsammans med bl.a. Stockhaus, Grell och Bornelius) dyker upp bland dopvittnena för Petter Allards barn. Denna hypotes grusades dock av Kjell Lindblom, som sakkunnigt kunde konstatera att sagda Cathrina Antonsdotter 1692 gifter sig med Per Svensson. Därmed hade ju luften totalt gått ur mitt resonemang. Jag var tillbaka ”på ruta ett” (som det brukar heta), och hade återigen inga som helst indicier eller ledtrådar som skulle kunna lösa gåtan om Daniel Allards hustru, mera än att jag fortfarande var fast övertygad om att hon hette Catharina.
 
Men i går, när jag läste de senaste inläggen i diskussionen ”Robert”, slogs jag som sagt plötsligt av tanken: Tänk om Catharina Göransdotter är Daniel Allards änka! Detta är ju naturligtvis en ren hypotes, som ju inte har något som helst källstöd, men tänk efter: Är det på det viset, faller ju alla pusselbitar på plats:
 
* Det finns i mantalslängderna efter 1699 ingen änka, som kan identifieras mad Daniels Allards hustru.
* Henrik och Catharina gifter sig 1700 19/8, ett och ett halvt år efter Daniel Allards död.
* Argumentationen om förnamnet Catharina har vi ju ovan redan fört.
* Catharina förefaller inte ha fått något barn efter 1711, vilket gör att man kan misstänka att hon inte var purung vid giftermålet, och därmed att ett tidigare gifte är troligt.
* Namnen Petter resp. Kerstin förekommer inte bland Henriks och Catharinas barn.
* Eftersom Catharina gifter sig med en Robert, och även har barn med detta namn, har vi ju i så fall en förklaring till att namnet Robert förekommer bland Petter Allards barns faddrar (trots att Cathrina Antonsdotter är avförd ur diskussionen).
* Henrik Rubert d.y. (född 1708) blir hammarsmed, trots att fadern är kolare (vanligen gick ju yrkena i arv). Kan han möjligtvis tänkas ha lärts upp av en äldre halvbror? Fadern dör ju när Henrik är 11 år - och Petter Danielsson Allard är ju hammarsmed.
 
Ja, vad tror ni om dessa omständigheter/hypoteser? Jag vore tacksam för kritiskt granskande och resonerande synpunkter, inte bara positiva d:o. Jag skulle behöva någon som ser på detta med objektiv, nykter och oförfalskad blick (och kanske också med viss källkunskap [behöver inte uteslutande vara Kjellkunskap...] beträffande Godegård). Själv är ju alltför inne i mitt eget resonemang (önsketänkande?) för att kunna se riktigt objektivt på detta.
 
Och vem är för övrigt Catharina Göransdotter?