NULL Skriv ut sidan - Pousette

Anbytarforum

Titel: Pousette
Skrivet av: Per-Olov Sjölund skrivet 2016-01-30, 01:16
Hej Kjell !
 
Har nu skummat igenom Anbytarforum och hittat intressant info beträffande Per (Pierre) Dubois gift med Cathlin Pousette, som Pia Husberg, Arnold Mellgren, Eddie Bjärrenholt mfl har bidragit med. Det är ju samma uppgifter, som du har i din databas efter vad jag förstår.
 
Jag rättar nu in mig i ledet och håller på att uppdatera mina släktträd samt min bror och kusins motsvarande i MyHeritage.
 
Det var informationen om Petter Dubois född 1722 jfr Morkarla(C) AI:1 Bild 35 samt i samma bild Enkehustru Cath. Pouse född 1694 Skäfthammar död 5/10 1770, som väckte mitt intresse. Eftersom änkan stod insprängd mellan Petters barn antog jag att hon var hans mor. Sökte på Google och fann där länkar till Anbytarforum, så nu känns det ganska bra igen !
 
Bifogar ett rättat släktträd och ifall någon vänlig själ vill granska korrektheten vore det toppen:
https://www.myheritage.se/site-family-tree-181906102/jaenssonska-slaktforeningen -via-per-olov#!profile-47002211-info
 
Dottern Magdalena Persdotter född i Ullsarby, Morkarla (C) 29 sep 1730 C:1 Bild 53 jfr Alunda(C) AI:1 Bild 231 är direktsläkt med två kusiner och har tills nyligen haft fel anfäder här i släktträdet nämligen Per Samuelsson Dubois f. 1693 påstådd gift med Raphael Pousettes dotter Catlin f. 1696 (men som nu påvisats avliden högst 7 år gammal före faderns bortgång 1703, vilket gör det omöjligt för henne att vara mor till Magdalena).
 
Är rättningarna i detta avseende till äventyrs korrekta skulle det kännas mycket bättre att kunna visa.
 
Tackar återigen alla duktiga släktforskare, vilka har slitit med detta problem och lagt ned ett enormt arbete sedan 2003 under släktnamnet Dubois här på Anbytarforum !
 
//Per-Olov
 
OBS! Man måste klippa ut hela internetsträngen inklusive !profile-47002211-info samt klistra in i en webbrowser för att komma till det rättade trädet (klickar man direkt på den blåfärgade länken hamnar man i standardträdet) ! OBS !
 
(Meddelandet ändrat av jeanssonska 2016-01-30 01:30)