NULL Skriv ut sidan - Pousar / Pousard

Anbytarforum

Titel: Pousar / Pousard
Skrivet av: Mia Löwgren skrivet 2004-05-01, 03:22
OK, en öppen fråga - vad är riktigast, nu? Pousard med d eller Pousar utan d?
 
Och vad beträffar den eventuella bakgrunden till smältare-Philip, så saxar jag härmed följande, ur en skrift av Torsten Berglund, med hänvisningar till kjell Lindbloms forskning...vilket jag hoppas är ok,Kjell och Torsten? Ert arbete är ovärdeligt!
 
Annars får jag be webbmaster sudda ut inlägget.
 
Flertalet av släkten Pousars medlemmar var under 1600-talet hammarsmeder vid bruken i  
Norra Uppland. Den tidigast i Sverige belagde namnbäraren är Nicolas Pasar som inkom från  
Li?ge 1632 och blev räckarsmed på Österby bruk i Film socken, där han finns kvar till  
åtminstone 1644. Möjligen kan denne Nicolas ha varit far till smältaren Martin Poussart som  
finns nämnd 1644 på Västlands bruk, Västlands socken, och till smältaren Philip Pousart som  
nämns 1640 - 51 på Forsmarks bruk, Forsmark socken och 1667 - 72 på Älvkarleby bruk,  
Älvkarleby socken. Denne Philip var förmodligen far till smältaren Philip Pousar på Öns bruk,  
Älvkarleby socken och hammmarsmeden Claës Pousar på Galtströms bruk, som i dödboken  
uppges ha varit född i Forsmark.  
 
Torsten Berglund: Vallonanor vid Hammarby bruk i Gästrikland - en anknytning till släkten Pousar, publicerad i Släkt &  
Hävd 1/2001, s. 53, inkl. hänvisn. t. Kjell Lindblom Vallonsläkter under 1600talet del II! Stockholm 1990 s. 146 - 148 Pasar