NULL Skriv ut sidan - Pira

Anbytarforum

Titel: Pira
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2015-02-26, 08:53
Här kan man i brist på klarhet också se två alternativ:
1. Mantalsskrivaren har missuppfattat hustruns namn och kallat henne Lena de två första åren i Pojo.
2. Wellam Fors har verkligen varit gift tre gånger, först med Maria Pira, sedan med en (He)lena och sist med en ny Maria NN.
Personligen tror jag mest på det första alternativet.
 
Det är intressant, att gå in på de finska historieböckerna http://hiski.genealogia.fi/hiski?se och välja Pojo, alla (typer av böcker) och söka på släktnamnen Pira respektive Fors. Man hittar då bl a en Maria Pira död 22/11 1795 vid Billnäs bruk 85 år gammal. Hennes närmaste anhörig är g. hammarsmeden Jonas Vestgöte. Kan det vara Maria Pira, som gift om sig efter Wellam Fors död, månne? Hon skulle då vara f c 1710, men åldersuppgiften är som alltid i dödböckerna osäker.
 
Å andra sidan är inte heller en av våra Mariakandidaters födelseuppgift helt säker heller. Den Maria, som jag tänkt mig född i Väddö omkring 1700, kan vara född senare. Även namnförändring för Catharina f 1708 kan åter bli ett alternativ?
 
Det känns som om oklarheten tilltar. Finns det någon forskare som intresserat sig för befolkningen på bruken Antskog, Billnäs och Fiskars i Pojo under 1700-talet, så vore det till stor hjälp.