NULL Skriv ut sidan - Pira

Anbytarforum

Titel: Pira
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2015-02-25, 20:16
Ja,absolut! Av dina två senaste inlägg drar jag slutsatsen, att Wellam Fors hustru heter Maria även i Finland och att vi därmed kan avskriva hypotesen om förväxling med Catharina född 1708. Det kokar då ihop till två kandidater:
1. Den Maria, som förstagångsgifter sig med Wellam Fors 1730.
2. Den Maria, som först är gift 1722-27 med Jonas Lang och sedan omgift med Anders Borgström.
 
Knäckfrågan är att koppla ihop dem med rätt far, för här finns två kandidater, bröderna:
1. Mästersmältaren Johan Classon Pira, som (sannolikt) får en dotter Maria f c 1700 troligen i Väddö
2. Mästerräckaren Pierre Classon Pira, som får en dotter Maria döpt 26/12 1696 i Österlövsta
 
Det finns gott om Pira under 1720-talet vid de uppländska bruken Harg, Skebo, Vattholma m fl. Många har samma förnamn och de flyttar dessutom flitigt mellan bruken, så det är inte helt lätt att veta vem som är vem alla gånger. Helst borde man göra en systematisk uppställning enligt bevarade mtl för detta decennium och för varje bruk anteckna namn, yrke och familjeuppgifter på alla medlemmar av släkten Pira, som noteras. Med ett sådant schema som underlag, tror jag att man kan se när och hur de flyttar. Jag har själv haft stor nytta av sådana diagram i min egen forskning om 1600-talets valloner.