NULL Skriv ut sidan - Pira

Anbytarforum

Titel: Pira
Skrivet av: Örjan Hedenberg skrivet 2015-02-24, 09:43
Hej!
Jag har inte så mycket att tillföra det som redan sagts. Ewa kan inte erinra sig varifrån hon fått sina uppgifter. Namnet Margareta istället för Maria är en uppenbar felläsning; Marij går att tolka som Marg, åtminstone om man inte använder de nyfotograferade bilderna hos Arkiv Digital.
Kjell tog upp en annan Maria som jag också tänkt nämna, nämligen den Maria Pira som dog 1782 i Ununge, 82 år gammal. Henne har jag satt in som dotter till Johan Pira f. 1655. Det kan naturligtvis vara fel, men om det stämmer utesluter det någon annan Maria som dotter till Johan. Så länge inte uppgiften om vigseln mellan Maria f.1700 och Anders Borgström hittats kan man inte veta om hon varit gift tidigare.
När det gäller Fors så fanns Kristofer Velamsson Fors vid Skebo innan han kom till Forsmark. I 1721 års mtl nämns hans son Velam: ” dräng Christ. Welamssons son Welam, Welam är i Stockholm och mod. fattig siukel.” I 1729 års mtl står Velam Fors som ogift lärdräng, i 1730 års som gift. Detta stämmer med vigselbokens uppgift.
Örjan