NULL Skriv ut sidan - Pira

Anbytarforum

Titel: Pira
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2015-02-18, 18:24
Hej Leif!
 
Det skulle förvåna mig om skivorna har ytterligare uppgifter i detta fall. Här föreligger en tydlig oklarhet om det korrekta förnamnet på Wellam Fors hustru. I vigselboken heter hon Marij, dvs Maria, men sedan kallas hon oftast Margareta. Jag tycker, att du är inne på rätt spår, när du misstänker att yngsta dottern (kallad Catharina) i födelseboken kan vara identisk med henne. Varför? Jo, den 1703 födda dottern Margret har avlidit 1710 och familjen vet, att fler barn blir det nog inte. Första barnet föddes redan 1686, så modern är nog gott och väl över 40 år. Men man vill gärna ha en dotter med namnet Margareta och låter då yngsta dottern, som bara är 1 1/2 år gammal, få överta namnet efter sin avlidna syster.
 
Att Margaretas (Marias) far sannolikt heter Johan har du redan hittat indicier för genom den i vallonfamiljer mycket vanliga bundna namngivningen. Äldsta sonen ges namn efter sin farfar (eller morfar). Johan känns mest sannolik av de kandidater, som kan tänkas, främst med avseende på kopplingen till bruken i Skebo och Harg samt några av sönernas senare vistelse vid Antskog.
 
Jag har två frågor till dig. I vilken handling finns uppgiften om hennes födelseår 1708? Födelseuppgiften för Wellam Fors, 29/4 1700 i Forsmark, kan jag inte hitta i församlingens födelsebok detta år. Var kommer den precisa uppgiften från?