NULL Skriv ut sidan - Pierrou

Anbytarforum

Titel: Pierrou
Skrivet av: Madeleine Endre skrivet 2014-11-23, 17:55
Hej,
 
En av mina anor är Poncel Pierrou, gift med Jean/Johan Gille och mor till bland annat Mattias Gille. I varje sammanställning som jag har sett, inklusive Kjell Lindbloms bok, står hon som avliden år 1665 i Lövsta. Jag har gått igenom kyrkans räkenskaper för att försöka hitta någon källa där för hennes bortgång men jag hittar ingenting. Det jag hittar år 1665 är en notering i kolumnen för tack- och bönoffer är att Poncel och sönerna Mattias och Johan verkar ha givit 1,16 daler vardera.Jag kunde inte tolka skriften helt själv men fick läshjälp och det förefaller står enligt följande:
 
Hust Pontsila à Leufsta Bruuk Mathias Gijle ibid Johan Gijle ibid widh thessas affreesande
 
Referens till ovan är Österlövsta LIa:1 (1592-1709) Bild 54 / sid 49 (AID: v127617.b54.s49, NAD: SE/ULA/11818), långt ner på höger sida i uppslaget.
 
Utifrån ovan verkar det snarare som om hon rest bort än avlidit år 1665? Är det någon som har en bättre referens till Poncels frånfälle år 1665 eller har jag missförstått inskriften i kyrkoboken? Om de skänkte pengar till kyrkan år 1665 torde de (med Tore Hållanders beteckning) varit religiöst assimilerade vid denna tid och hennes frånfälle borde ha nämnts i kyrkoboken, förutsatt givetvis att antingen testamente eller någon form av minnesgåva gavs eller att annan avgift betalades för hennes begravning.
 
Jag hoppas på lite hjälp med denna.
 
Hälsningar
 
Madeleine