NULL Skriv ut sidan - Personne

Anbytarforum

Titel: Personne
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2015-04-05, 21:18
Nja, nu tror jag att du har blandat ihop korten, Stefan. Maria Bevi trol g m skrivaren Per Andersson i Forsmark är dotter till Philip Bevi (tab 21). Den Maria Bevi som jag tror (OBS tror) kan vara hustru till Joris Personne är dotter till Benoit Bevi (tab 18).
 
Styvbarnet Maria Bertheau lever vid förrättningen på rådhuset 7/1 1713 eftersom hon är tillstädes. Hennes bror Johan är inte omnämnd som salig, dvs han är också vid liv. De kan alltså inte inräknas bland de barn i Joris Personnes familj, som dött i pesten 1710-11. Hans biologiska barn, sonen Frans, är ende överlevande från kärnfamiljen.
 
Du har dock en poäng, som jag inte beaktat. Michael Bertheaus änka Kattlin Bönnesdotter Bevi skulle eventuellt ha kunnat gift om sig med Joris Personne och sedan själv strukit med i farsoten 1710-11. Jag har hitills antagit, att även hon avlidit tidigare och att barnen då blivit omhändertagna av moderns syster Maria i hennes äktenskap med Joris Personne. Här behövs en noggrann genomgång av domböcker både för Öregrund och Frösåker (som innehåller en hel del om borgarna i Öregrund också) och detta för en ganska lång tidsperiod (1680-1710). Ingenting man gör i brådrasket. Men nödvändigt för att kontrollera hur länge Michael Bertheau och hans hustru lever.
 
Skepparna i Öregrund har osedvanligt många ekonomiska tvister uppe vid rätten. Det handlar om oskiftade arvslotter, oreglerade reverser, tvistiga andelar i fartyg och fartygslaster mm mm. De många dödsfallen runt sekelskiftet 1700 och under pesten 1710 triggar de efterlevandes önskemål om klarhet, varigenom gamla ekonomiska krav ofta utan skriftlig dokumentation framförs vid tinget. Mycket givande läsning för släktforskaren!