NULL Skriv ut sidan - Personne

Anbytarforum

Titel: Personne
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2014-02-23, 23:17
Kjell, i Värend (dvs häraderna Allbo, Kinnevald, Konga, Norrvidinge och Uppvidinge) ärvde kvinnor lika med männen. En sedvana som på 1600-talet ifrågasattes av rättslärda, men som bland annat via framlyftandet av Bländasägnen fick bekräftelse och lagfästes för nämnda område. Det du skriver om landslagen stämmer alltså inte i detta område.  
 
Göran Magnusson har inte bara en utan flera olika databaser i KGF-lokalen i Alvesta på nämnde Antoni Tourneurs ättlingar (åtminstone då jag skrev artikeln om Tourneurs ättlingar och jag fick ta ut namn ur databasen - minns att jag var villrådig på vilken som egentligen gällde. Jag insåg också att basen innehöll flera felaktigheter och avsaknader som i fallet Tourneur). Göran har läst en hel del domböcker, ifrån de gamla mikrofilmerna, men inte alla och har han angett källor så går det lätt att kolla upp sanningshalten och om det är korrekt läst. Artikeln i KGF-nytt skrev jag själv, men släkttavlan på ättlingarna gjorde jag med utgång ifrån Görans databas samt med en egen kontroll av källorna (därav att jag plockade bort personer som ej hörde hemma som ättlingar). Göran har alltså inte lyft pennan i samband med artikeln, men jag ville som tack för att han ställde basen tillgänglig åt mig i lokalen skriva honom som medförfattare.
 
Görans läsning 1671 är felaktig - det står inget patronymikon i dombokstexten. Så här lyder notisen:

Herrelund friherrskaps dombok 1671-02-25, 15§:
Påfwel J Smörhöga tilltalade sin swärfader Anthonium på sina
och sina swågrars wegnar Wellam och Clod om 1/3 J Smörhöga,
som dhe förmena skall wara dheras Mödernes arf, och Swär-
faderen samtyckte, och kunne icke neka dher emoot: Doch men-
te han, dhe hadhe icke så myckitt att fordra.
Pålades Anthonium Torneu, att han afwittrar sina barn ifrå
sigh dheras Mödernes arf widh plicht 3 marker och dher han dhett
icke effterkommer, så skall han plichta 6 marker bådhe dherföre
han gifte sigh andre gångh för än arfwet war fråbytt, och så
för olydno emoot lagh och Rätt.
 
Jag har även några synpunkter och frågor kring släkten Tissier/Tissin vid Huseby, som också finns bland mina anor och som jag skrivit om på Anbytarforum, men detta kan jag ta under nämnda släktnamnsrubrik. Denna släkt ingår inte i Görans databas, om han nu inte lagt in dem i efterhand senaste åren utifrån vad jag skrivit här på Anbytarforum.
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2014-02-23 23:19)