NULL Skriv ut sidan - Personne

Anbytarforum

Titel: Personne
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2014-02-23, 18:55
Hej Niclas!
 
Jodå, jag har läst de flesta av dina inlägg på Anbytarforum, även dem du refererar till nu. Jag beklagar verkligen att ditt namn blev felstavat på två ställen i samma litteraturreferens till KGF-Nytt nr 96 (mars 2007), sidorna 181 och 294. Så snabbt kan felaktigheter spridas elektroniskt genom att klippa och klistra!
 
Jag kan annars berätta för dig, att jag redan för 15 år sedan fick mig tillsänt en 41 A4-sidor lång kognatisk Stamtavla för Anthoni Tourneur (1999-09-17) innehållande hundratals ättlingar till nämnde kolare. Det var någon, jag minns inte vem, i Kronobergs Genealogiska Förening, som var vänlig nog att skriva ut en kopia. Redan i fotnoten på första sidan står det att Göran Magnusson har släktforskat under en lång tid och ägnat mycket arbete åt fransoserna i Smörhöga och deras ättlingar. Jag hade gärna refererat till denna förnämliga utredning, men eftersom den inte var allmänt spridd kunde jag inte göra det i min bok. Så äras den som äras bör!
Jag förmodar, att innehållet legat till grund för er senare gemensamma artikel med samma namn i KGF-Nytt, som jag tyvärr inte tagit del av.
 
Vad gäller ovannämnde av mig som trolig betraktade son Per, så stryker vi honom helt. Du har säkert rätt, han är nog son till fältväbeln med samma namn.
 
Du skriver i inlägget 3/4 2007 att du aldrig sett namnformen Pedersson på Påvel Persson. Men det har Göran Magnusson gjort. På första sidan i sin utredning från 1999 redovisar han ett utdrag från domboken för Herrelunds Friherreskaps Borgrätt 25/2 1671
... Nr 15 Påfvel Pedersson i Smörhöga tilltalade sin svärfader Antonius Torneri ...
Jag hoppas verkligen att Magnusson har läst rätt, eftersom faktaunderlaget till de familjetabeller i mina böcker, som avser vallonerna i Smörhöga i huvudsak hämtats från nämnda stamtavla, som är både omfattande och detaljrik med föredömliga källreferenser och domboksutdrag.
 
Ägarbytena på gårdarna i Smörhöga hör inte till det lättaste att utreda. Enligt landslag ärvde vid den här tiden söner dubbelt mot döttrar, om jag minns rätt. Flera inbördes köp genomförs. Det görs skillnad på möderne och fädernearv.
Jag vill därför avslutningsvis ställa en fråga till dig, Niclas, eftersom du själv har anor till gården och specialstuderat alla handlingar och har dem aktuella.
Den sista dottern, som förmodas vara avliden senast 1690, är det helt säkert att hon existerat? Kan man tänka sig, att sönerna Jon och Johan Månssöner i stället är söner till dottern Anna, vars man heter Måns Nilsson och att denne dött och lämnat ett farsarv i gården till sönerna?