NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2015
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2015-12-16, 20:12
Intressant! Den här bou har jag inte känt till tidigare. Här finns både uppgifter, som stämmer bra, som stämmer mindre bra och som inte stämmer alls, åtminstone inte när man försöker sätta in dem i ett sammanhang. Att fem syskonbarn ärver borde betyda, att alla hennes syskon också har gått ur tiden. Arvingarna är
 
1. kronobåtsman Niclas Siöman
2. avskedade soldaten Erich Settermans hustru Maria Jorisdotter
3. sadelmakargesällen Gabriel Neberg
4. hökaren Hans Mutschers änka Maria Neberg
5. gördelmakargesällen Erich Magnus Neberg
 
Att tre förmodade syskon med namnet Neberg ärver får mig att direkt koppla till N V del I Tabell 8 sid 152-153, där en dotter Maria är gift med bruksskrivaren vid Nävekvarn Erik Månsson Neberg. Men redan här kärvar det, eftersom skrivarens hustru heter just Maria Piersdotter Auda i vigseluppgiften. I hennes döduppgift kallas hon bara Erich Nebergz Enkia, varför man skulle kunna tänka sig en felskrivning och att hon har ett annat förnamn. Men tyvärr heter hon h. Maria P. Audar som hustru till Erich M. Nebergh på Möllaregården 1719 (Tunaberg AI:1). Ny hypotes. Kan det ha blivit fel förnamn på den avlidna? Kanske det skulle ha stått Marta (dvs Margareta) Audar i stället?
 
Hur som helst, den avlidnas äldre(?) broder Gabriel tycks ha avlidit utan bröstarvingar. Kronobåtsmannen Niclas Siöman, som ärver, kan vara son till någon av Marias yngre bröder Anders eller Pierre. Anders, som är avliden senast 1719, har uppenbarligen varit sjöman, så där finns en koppling till sjön. Om Pierre vet vi ingenting.
 
Den sista arvingen Maria Jorisdotter kan vara dotter till ett ännu okänt syskon, antingen en bror Joris eller en syster gift med någon Joris (George).
 
En intressant notering på bouppteckningens andra sida upptar tre guldringar med initialer, som jag tyder på följande sätt:
 
G:A:W K.A.D.W Gabriel Audar W Karin Abrahamsdotter W (brodern Gabriels vigselring, som Maria kan ha fått ärva ett år tidigare)
A.H M.A Anders Holmelius Maria Audar (deras vigselring)
A.H M:H.D.S Anders Holmenius (och en hustru i tidigare gifte kanske?)
 
Här behövs fler uppgifter, gärna om arvingarna, för att få klarhet.