NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-15
Skrivet av: Mia Löwgren skrivet 2000-08-31, 00:48
Reflektion kring valloner och kring arga anonyma inlägg...
 
Ovanstående inlägg från Beatrice nämner ursprungsvalloner och det må väl vara hänt, jag förstår ju att det är de första invandrade smederna osv som åsyftas... men ofta har jag stött på folk som pratar om riktiga valloner. Det får mig att undra:
Det här att definiera människor som riktiga valloner förutsätter ju att man även kan tala om icke riktiga, och en sådan kategorisering är i mina ögon lika obehaglig som absurd.
 
Särskilt som uttrycket vallon enligt inlägg i en annan diskussion här på Anbytarforum ( tror den fanns i ngn diskussion under rubriken Vallonsläkter) inte började användas förrän på 1800-talet, varför de riktiga ursprungsinvandrarna knappast kan ha benämnt sig som riktiga valloner.
 
Vad beträffar de anonyma inläggen så tror jag knappast AnnBritt Sjödin menade att göra ett påhopp, men jag tycker liksom hon att regler är till för att följas. Anledningen att vi ska presentera våra namn är inte att vi ska kunna sätta dit varandra för det ena eller andra, utan för att vi ska kunna nå varandra med våra uppgifter, tillägg, rättelser osv.  
 
Självklart ska man redovisa källor, vilket vad jag kan förstå var en av anledningarna till irritationen i ovan nämnda inlägg  Nu är jag less på... - men om någon missbrukat ditt material, du anonyme, hur skall den personen kunna rätta till sitt felsteg? I vår iver att byta och leta bland våra rötter så är vi många som i hastigheten glömmer att hänvisa till källorna, vilket är klantigt och tanklöst, men att skicka in tjuriga anonyma inlägg leder väl knappast någon vart.  
 
Detta om detta, jag ber om ursäkt ifall jag fått den ursprungliga diskussionen om Mineur o co att halka iväg lite.  
 
Kvarstår dock min undran över om det inte är lite farligt att tala om riktiga valloner...
 
Ha det så bra så länge.