NULL Skriv ut sidan - Michot

Anbytarforum

Titel: Michot
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2015-03-24, 09:41
Ove!
 
Jag förstår att du är förvirrad. I den här frågeställningen bör man inte hämta information från olika släktforskningssajter utan bara jobba med originalkällor. Jag ska försöka ange några fakta.
 
1. I Leufstaarkivet kartong 44/146 (RA) finns följande kvitto daterat 11/1 1621
 
Rachelle Vivienne demeurante à Givonne
femme de Basthien Micheot son mary estant
de present en Suede a recognue avoir eu
et receu d´Arnould de Bierunoir
marchant demeurant à Sedan la somme
de cent livre que ledict Micheot
son mary luy a envoyé et faict tenir et
de laquelle somme elle p(re)s(en)t tenir se tient
contente et en quitte ledict Bierunoir
et tous aultres sy commes prometant
obligeant biens etc. faict et
passé à Sedan pardevant nous nottair(es)
audict Sedan soubsignez l´onziesme
(jour) de Janvier mil six cent vingt un
marques        sa .
 
Rachelle Vivienne
 
Något säkert patronymikon på Bastian Michot har vi inte. Men som framgår av N V del II sid 115 befinner sig masmästaren Bastian Michot vid Julita bruk åren 1635-37.
I de la Gardieska Arkivet på Lunds Universitetsbibliotek finns under samlingen Topographica, svenska avdelningen, Julita volym 1 ett kvitto av Bastian Jacobsson daterat 9/1 1637 på Julita gård. I kvittots text omnämns han som Bastian masmästare. Jag har tidigare identifierat honom som varande Bastian Michot, men är inte längre helt säker på det. Det finns nämligen ytterligare två Bastian på Julita bruk vid denna tid, Bastian Lucet (Lochette) och Bastian Derhay. Se även dessa släkter i N V.
Eftersom min anteckning gjordes för över 40 år sedan skulle det vara tacknämligt, om någon släktforskare i närheten av Lund kunde göra ett besök på biblioteket och läsa kvittot i sin helhet för kontroll.
 
De la Gardieska Arkivet är för övrigt ett oerhört rikt arkiv, som borde intressera många släktforskare runt om i Sverige, inte bara vallonforskare. Se gärna Arkivets register http://ub.lu.se/sites/ub.prodwebb.lu.se/files/forteckning_over_topographica_sver ige.pdf
 
Jag har också skrivit i mina senaste böcker att Det kan vara motiverat att jämföra med släkten Derheu och pröva hypotesen om ett dubbelnamn Michot Derheu. Detta är alltså en hypotes och ingenting annat. Så här bör man vara försiktig i sina slutsatser, det har åtminstone jag lärt mig!
 
Frid & Fröjd