NULL Skriv ut sidan - Maxe

Anbytarforum

Titel: Maxe
Skrivet av: Sven-Ove Brattström skrivet 2001-02-10, 03:22
Hej Lars!
 
Tyvärr har jag ännu inte någon mera information om MAX, förutom vad Appelgren skriver. Nedanstående citat är ur Appelgrens bok.
 
 MAX
 
1642          Gåsinge mantal: Gilius Max vid Skeppsta bruk, möjligen hammarsmed
1639-46       Västerås mantal: Peter Max
 
Av germ.  magin = makt, styrka. Har på Holl. blivit Max, Mack, Mackens. Holl. uttal Ma'cks.  
Slut citat.
Jag gav fel information i mitt tidigare inlägg. I historikern Bertil Wald?ns böcker om Skyllbergs bruk berättar år 1946 den då 70-årige Frans Maxe, att hans farfar - vallonsmed - kom från Finspång till Skyllberg 1809. Farfadern var smältarsmed.
Alltså inte från Godegård, som jag skrev. Farfadern var Johan Peter Maxe, född 1806 vid Forsvik i Undenäs (T). (Det bör alltså  ha varit JP:s far Gustav med barn som kom.) Under 1860-talet överflyttades Frans farfar och far till Rönneshytta.  
Jag har idag 116 personer i min databas med namnet MAXE, samt ett antal jag ännu inte har registrerat. De flesta kommer från källor som finns på nätet, exempelvis anbytarforum och din publicerade forskning.  
Exempel på ej införda är Sven Maxe i Hällefors (T) född 1799. Jag bedriver för närvarande inte någon aktiv forskning på släktnamnet MAXE, men de jag påträffar antecknar jag.
MVH     Sven-Ove