NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2012
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2005-01-10, 13:11
Hej Jörgen!
 
Dopvittnesuppgifterna från Harmånger styrker uppfattningen att Brita är syster till Michel och Johan och indirekt också till Lorentz. Tack för övriga uppgifter om Brita.
När det gäller vem som är barnens far blir det genast betydligt svårare, eftersom några patronymikon inte kan återfinnas i det kyrkliga materialet för Harmånger. Osäkerheten markeras i tabellerna 801 och 851 med texten trol son till Michel (tab 701).  Jag vore oändligt tacksam om alla som läser mina böcker noterar det lilla ordet trol, som anger ännu icke säkerställd fadersrelation. Samtidigt är jag medveten om att de flesta släktforskarprogram inte kan hantera en osäker koppling utan framställer den som faktisk, vilket tyvärr ofta leder till oklarheter, när informationen sedan delges andra. Hypoteser omvandlas digitalt till sanningar!
Men, åter till frågan om syskonens far. Som jag skriver i tabell 701 innehåller Bergskollegii arkiv på RA en hel del. Jag återger nedan kortfattade citat ur hammartingsprotokollen för Uppland/Gävleborgs bergslag (Bergskollegii arkiv Advokatfiskalkontorets arkiv rättsprotokoll från bergmästardömena vol EII:c1 1655-92 och EII:c2 1693-1700), så kan var och en dra egna slutsatser.
22/5 1684 … efter hammarsmeden Michel Martins sohn … men sohnen Michel är nu för tijden wedh Ströms bruk.
22/5 1684 … för hammarsmeden g(amle) Michel Martin, hwilken smed oförpassat hafwer luppit till L(j)usne bruuk
7/6 1684 … föregaf bruckzförwaltaren att g Michel Martin med sin brodersohn Michel Matzson …
20/2 1688 … en specifikation på bruksfolket som wore kommit ifrån Ström och till Lögdön nembl. g Michel Marte … allenast warit 1/2 åhr wid Lögdön och gort dagwerken, män sedan för rester der ifrån för någon tijdh sedan … sammaledes unge Michel Marte …  
20/6 1693 … upwiste ett Contract af d: 15 Februarii 1687 hwar uti Michael och Johan Martin slutit med Lögdö Brukz Participanter …
9/8 1694 … som åtskilliga brukskarlars skuld, hwilka tijd efter annan hafwa kommit ifrån Ström till Lögdö Bruk … för hammarsmedens g:e Michel Martes skuld … samt unge Michel Martes …
Som jag förstår det, handlar det här om tre olika Michel Martin. Två av dem har samma patronymikon, Michel Michelsson Martin, och skiljs åt genom beteckningen den gamle resp den unge. Brorsonen kallas bara Michel Matzson. Jag tycker också att det ganska klart framgår att, åtminstone under perioden 1684-94, är det unge Michel Michelsson Martin, som finns vid Ströms bruk.
Därför blir jag något förvånad, när du läser Michel Matsson i mtl 1700 för Ströms bruk. Har du fler och fylligare noteringar om denne ur mtl för omkringliggande år? Eller finns Michel Matsson bara detta år samtidigt som Michel Martin saknas??? Vilket yrke har Michel Matsson? Hur ser hans familj i övrigt ut enl mtl?
 
Hälsningar
Kjell