NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2012
Skrivet av: Jörgen Blästa skrivet 2005-01-07, 13:37
Hej!
 
Jag har en rätt omständig härledning till varför Michel Martin och hans syster Brita i Ströms bruk skall ha Matthias Martin som fader istället. (och därmed kanske också bröderna Lorentz och Johan)
 
I mantalslängden för Ströms Bruk 1700 (Gävleborgs landskontor EIb:14 s. 1730) så finns det ingen Michel Martin däremot en Michell Matsson, såvida jag inte har feltolkat.
 
Dopvittnen i Harmånger 2/2 1690 är bl.a. H. Susanna Mr Michel Martins hustru och Pijgan Brita Martin.
 
Dopvittnen i Harmånger vid Klensmeden Jon Johansson i Ströms son Johan 17/1 1692 är bl.a. Mr Michel Martin, Hammarsmed och Brodren Pär Johansson, H. Susanna Michel Martins
 
Dopvittne i Harmånger vid Smeddrengen Päder Johansson i Ströms son Måns 15/2 1703 är bl.a. Jonas Johansson klensmed från Rogsta
 
Sockensmed i Rogsta församling är åtminstone från 1696 Jonas Johansson, bg 28/4 1728 i Frölland, Rogsta sn och hans hustru Brita Mathiasdotter, bg 15/9 1743 i Frölland, Rogsta sn, 83 år gammal.
 
Sammanfattningsvis så tror jag att den piga Brita Martin som är dopvittne två gånger i Harmånger 1690 (och troligen syster till Michel och Johan Martin) gifter sig med klensmeden vid Ström Jonas Johansson och sedermera sockensmed i Frölland, Rogsta och dör där som Brita Mathiasdotter.
 
Kjell!
Finns det några belägg på patronymikon på de 4 barn du har till Michel Martin i tabell 701 eller något annat som belägger att han är deras far.
 
Frågan är om inte Michel Martin i tabell 512 och 702 skall slås ihop till en person?