NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-12
Skrivet av: Lena Nalmo skrivet 2003-08-28, 21:53
Örjan!
 
Har du mer information om Nils Lovisson?
Jag hittar honom inte i födelseboken från Undenäs socken omkring 1700. Han finns heller inte med som son till Lowitz Johansson Drugge i Ingvar Dahls släktforskning (finns på Smedslänkar, Smedsrötter).
 
Jag har hittat en Nils med hustru Anna Pairsdotter vid Stömne hammare, Stavnäs socken, utflyttade 1738. Fel Nils? 1738 fanns Nils Lovisson på Billingsfors bruk, Steneby socken där han dog 1739.
 
Jag har hittat en kolgosse Johan Nilsson hos mästersvennen Jean Loman vid Stömne hammare 1734-45. Johan Love?
 
En Lp (lillpiga?) Maria Love finns hos fenderik Knut Magnell i Stavnäs socken 1734. 1744-46 finns Maria Love på Älgå bruk hos mästaren Love Jeansson med hustrun Britta Larsdotter och döttrarna Cathrina Lovesdotter (född 1723) och Annika Lovesdotter. Är kanske detta Lovits Johansson Drugge född 1696 i Forsvik, Undenäs socken, son till Johan Lovitsson som var verksam vid Älgå bruk 1718-20? (Johan var son till Lovits Drugge)
 
Kan det vara så att Nils Lovissons familj splittrades 1738-39, föräldrarna dog och andra familjer tog hand om barnen Maria och Johan Love?
 
Jag har också hittat en Maria Lovisdotter Drugge (syster till Nils?) som vigdes med Lars Persson Nyqvist 1/11 1729 i Stavnäs socken och fick barn i Stavnäs socken 1730, Långserud socken 1739 och Älgå socken 1743 (Svenska Smedsläkter nr 9).
 
Jag tror att dessa Love, Lovessöner och Lovesdöttrar tillhör samma släkt (Drugge) men har inte lyckats pussla ihop dem eftersom uppgifterna i kyrkböckerna är så knappa. Kan någon hjälpa mig med mer information?
 
Hälsningar Lena.