NULL Skriv ut sidan - Lilja

Anbytarforum

Titel: Lilja
Skrivet av: Håkan Andersson skrivet 2007-03-02, 18:02
Hej Henrik,
 
Tyvärr har jag inget patronymikon på Tyr(es) Lilja. Det enda som jag har att gå på är informationen i:
 
Kalmar, Hjorted S:n, hfl AI:4 1787-1791 (under Bjurviks köping) (Gid: 54.5.50800) där han är angiven som född i Aska(?) socken i Södermanland(!) (Jag har stora svårigheter att se vad som står noterat då jag är hänvisad till en suddig utskrift)
 
Kalmar, Hjorted S:n, hfl AI:5A 1792-1799(under Bjurviks köping) (Gid: 54.6.58000) där han anges född 1733 i Aska(?) socken, men problemet är att det inte verkar röra sig om Aska S:n i Östergötland utan Södermanland(!?).  
 
Det står även en anteckning om detta med Aska i Södermanland i Tyr(es) Liljas dödsnotis (Kalmar, Hjorted S:n, C:3, pag. 546, GiD: 54.29.32600).  
 
Jag har även gjort en notering att han ankom till Hjorted 1788, men märkligt nog utelämnat varifrån...
 
-----
 
Själv är jag (med största sannolikhet) inte släkt med denne Tyr(es) då han är FF FF till min FF F:s bror, men jag tänkte, då jag lade ut efterlysningen, att det vore intressant att följa även hans anor bakåt och då tidigare diskussioner behandlat Tyr(es) Lilja hyste jag ett litet hopp om att någon återfunnit honom eller på annat sätt visste något om honom utöver det lilla jag har fått fram. Jag minns nu inte med säkerhet om jag, minutiöst, gått igenom Aska S:n i Östergötland (och än mindre om jag hittade något) men jag har inga anteckningar om eventuella fynd...
-------------------------
 
Detta Aska i Södermanland förbryllar mig inte så lite, men en tanke slog mig just nu i skrivande stund: finns det någon (mikroskopisk) möjlighet, tror du, att det kan vara Aska by i Sorunda S:n som avses?  
Södermanland är dessvärre ganska (_helt_) blankt för mig då jag har min släkt i Öster- och Västergötland, Småland samt Närke/Värmland.
 
 
Tyvärr är det annars inte mycket övrigt jag har att komma med...
 
Mvh  
Håkan Andersson