NULL Skriv ut sidan - Lilja

Anbytarforum

Titel: Lilja
Skrivet av: Henrik Lennermark fd Lönnqvist skrivet 2007-02-09, 22:35
Håkan!
 
Det är en viss Tyr Jonsson Lilja som gäckat mig tidigare. Denne befinner sig på Sonstorps bruk 1759 och är då gift med en Catharina Fagerstedt (om jag tolkat efternamnet rätt, hon är i så fall också av smedsläkt). De får dottern Catharina Margareta 2/5 detta år.
 
Jag har inte kunnat följa honom senare i livet och det är klart att det är lockande att tro att du nu har samma person.  
 
En soldat Jon Jönsson Lilja i Skedevi har en hustru Kerstin Tyrsdotter som väl skulle kunna tänkas ha en gemensam son *Tyr Jonsson Lilja. Dessa vigs i mars 1735 i Skedevi och får barn där åtminstone 35, 37 och 40, men ingen Tyr. Någon Tyr kan jag inte heller hitta fram till och med 1750. Det är nog ett blindspår.
 
Ett annat ursprung till din smed skulle kunna vara smeden Lars Tyrsson, men dennes son Tyr Larsson dör späd 1723. Kanske kommer det en annan i hans ställe?
 
Du har förstås inte din Tyrs patronymikon? Och det finns väl inga husförhörslängder för Hjorted i slutet av 1700-talet som skulle kunna hjälpa oss bakåt lite?