NULL Skriv ut sidan - Lihr / Lijr

Anbytarforum

Titel: Lihr / Lijr
Skrivet av: Dag Oredsson skrivet 1999-09-10, 00:35
Smedsläkten Lihr (även Lijr, Lier, Lir, Liihr och Lyhr) sägs troligen vara av vallonskt ursprung, även om en tysk härkomst inte kan uteslutas. Hans Lihr ca 1605-1680, är stamfar till en släkt med förgreningar i flera länder, bl.a. Sverige. Huvudsakligen tycks dock släkten kunna hittas i Finland. Hans Lihr verkade själv, efter en kort tid i Sverige, vid Fagervik bruk i Ingå, Finland. Dessa uppgifter bygger på en släktutredning genomförd av det finska paret Ebba och Olle Dahlström publicerad i Uppsatser VI (Helsingfors 1984), Skrifter utgivna av Helsingfors Släktforskare.
 
I mina utforskningar av min frus finska rötter har jag stött på Olof Lihr (1758-1817), ett barnbarns barnbarn till Hans Lihr, vid Strömfors bruk i södra Finland. I samband med honom dyker även andra smedsläkter upp, främst JEFVERT/GEVERT (se mina inlägg där plus svar) och NYMAN.
 
Det skulle nu vara roligt att få veta om någon känner till mer om släkten Lihrs bakgrund, om Lihr-forskningen gjort några framsteg sedan paret Dahlströms insats. Kan mer sägas om de ingiftas anor? Hans var gift med en Carin Persdotter. Kom hon från Risinge i Östergötland, där den andra sonen Henrik lär vara född?