NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24
Skrivet av: Lars Öbrink skrivet 2000-11-17, 16:56
Hej igen!
Jag återvänder för ett ögonblick till namnet le Brun. Inte för att egentligen söka sambandet  med Öbrink. På den punkten saknas konkreta belägg- ett nog så ovedersägligt faktum. Men hur förklara namnet Öbrink? En teori, som valsar runt går ut på att namnet skulle komma av att släktens medlemmar en gång förekom på Ohns Bruk i Älvkarleby på den ö, som med branta brinkar stupar rakt ner i älven.Jag tror inte riktigt på den teorien. Den är en efterhandskonstruktion på fri hand.
Om namnet le Brun kan man läsa i Kjell Lindbloms stora bok om Vallonsläkter s. 105: Släkten le Brun förekommer i en del olika namnformer i Sverige, t.ex. Berno, Bernard, någon gång även Lambert och Lebring. Släktsambandet mellan nedanstående individer är synnerligen ofullständigt.
Själv har jag bland mina anteckningar ett par namn i Älvkarlebys vigselböcker 1760-1801 C:2, som väcker mitt intresse. 1798 16/11 gifter sig en pråmkarl Lars Larsson Löfbrink med Helena Wahlström från Östanå och 1815 10/11 gifter sig bonden Jöns Larsson i Östanå med  bondedtr. Greta Löfbrink ibidem. Frågor om namns och ords härkomst ska man hantera mycket försiktigt, men ljudlikheten finns ju faktiskt här. Därför vore det mycket  spännande, om någon bland nättidningens läsare hade uppgifter och data kring dessa namn, Lebring och inte minst Löfbrink.  
Med vänlig hälsning   Lars Öbrink