NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 1999-12-19, 10:21
Hej Lars!
 
Jag biträder i stort din analys av de första generationerna Jean le Brun i Sverige. Några kommentarer har jag. De två sista raderna i bokens tabell 9 har jag nu strukit, efter att jag funnit vigseluppgiften från Högbo bruk 1681. Det förefaller nu troligast att det är Johan II som finns i Älvkarleby från 1682. Hans första hustru Karin Johansdotter dör i Älvkarleby 1694, vilket också passar in på hans omgifte med Ingrid Olofsdotter 1696.
Du refererar på ett ställe i senaste inlägg till en tom kolumn i mtl och drar slutsatsen att husfadern har dött. Att en person saknas i mtl kan dock även bero på att vederbörande passerat övre gränsen för mantalsplikt (normalt 64 år) och därför inte längre är skattskyldig.
Jag tror inte att du skall räkna med att hitta speciellt mycket information på arkiv i Liège. Ett mycket bättre sätt att skapa klarhet i släktrelationer är att läsa svenska domböcker. Protokollen från Örbyhus häradsrätt (som omfattar Älvkarleby) under perioden 1682-1740 kan säkert ge många upplysningar om denne Jean le Brun och hans familj.
 
Hälsningar Kjell