NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24
Skrivet av: Lars Öbrink skrivet 1999-12-14, 16:30
Sökandet kring vallonnamnet Johan le Brun tycks fortsätta. Av data, mer eller mindre relevanta, som jag förfogar över, verkar det ha funnits åtminstone tre samtida Johan le Brun under sent 1600-tal:
I
Den Johan le Brun som Fredrik frågar efter med hänvisning till Kjell Lindbloms Vallonsläkter delI tab.9 Han förekom, enligt Lindblom, bl.a. i Lövsta 1650 och 1663. Om han då hade familj och några barn framgår inte. Låt mig påminna om vad Lindblomn säger om hans levnadsförlopp efter det där beramade tinget i Lövsta 1678: Måhända/!/ gifte han sig med Marija och återvände till Älvkarleby, där han finns 1682-1709 med hustru och flera barn.  Osäkert alltså!! Hans dödsår är okänt. I släktföreningen Öbrinks antavla anges det till 1682, oklart på vilka grunder och han har begåvats med beteckningen hammarsmed.
II
Vidare finns en mästersmältare Johan le Brun vid Öhns bruk i Älvkarleby. Han var gift md Ingrid Olofsdotter, som avled 16/3 1740 vid 84 års ålder och således var född c:a 1656. Maken var född några år tidigare enl. Kjell Lindblom i brev  1995-02-16 till Olof Öbrink i Norrtälje, släkt-
föreningens tidigare sekr.Giftermålet bekräftas i mtll. för Älvkarleby 1696. Där finns upptagen hos Johan Sahlman Ingrid Olofsdotter ved tullen och gift till Bruket Öhn med Jean le Brun. /ULA Länsstyrelsen Landskontoret 1635-1874 EIII:1/. Denne Johan kan inte vara samme som ovannämnde Johan I, som var i Lövsta 1650. Och om giftermålet ingicks enl. mtll.  år 1696 eller något år tidigare, faller  tanken på Lorentz Jansson som deras son. Han var ju född troligen 1676.
III
I det tidigare citerade brevet till Olof Öbrink konstaterar Lindblom också, att en hammarsmed Johan le Brun vid Högbo Bruk gifte sig 1681 med Karin Johansdotter. Varifrån kom han? Därom vet åtminstone jag intet. Komplicerat är det förvisso.
Jag börjar faktiskt fråga mig, om inte en del upp-
gifter i Lindbloms tab.9 ang. Johan I:s levnads-bana passar bättre in på den där mästersmältaren, alltså Johan II? Jag tror, att det är han som förekommer i mtll. 1712 för Öhns Bruk.Där är hus-
faderns kolumn tom, alltså har han dött något år tidigare, och hustrun, som finns redovisad med det sedvanliga lilla lodräta strecket, är just Ingrid Olofsdotter. Dessa två skulle, med Lind-
bloms ord i brevet 1995-02-16,haen förmodad son
Pierre Le Broun, samme man som den smältardräng Pehr Brun i Älvkarlebys äldsta hfl. 1736-44 i vars hushåll finns upptagen Modern Jean le Bruns enka Ingrid Olofsdotter.
Det är synd att det inte finns någon uppgift huruvida Johan I, han som var i Lövsta 1650, hade några barn.Har Kjell kanske sett något därom i Lövstas arkiv?
Johan II kan rimligen inte vara son till släktens äldste, räckaren Jean le Brun i Österby Bruk, han som dog i Hillebola 1645.
Man skulle bra gärna ha velat få namnen på de fyra barn näst intill vuxen ålder,som räckaren Jean le Bruns hustru Katlin hade med sig vid ankomsten till Sverige våren 1630. Om Johan I fanns med i den skaran, var han allt bra gammal vid tinget i Lövsta 1678! Fanns det kanske rentav en länk mellan räckaren och Johan I ? Det här är ju bara spekulationer utan värde och utan bevis.
Skulle det kunna finnas sådana i räckarens hemstad Liège? En fantastisk och helt osannolik tanke naturligtvis.
Det tråkiga ur släktföreningens synvinkel med allt detta är ju att vi ingenstans får klarhet i om Lorentz Jansson, som har påståtts, var son till Johan II och Ingrid Olofsdotter och om han , som också har påståtts, hade bröderna Anders, Olof och Per Johansson. Här finns bara en mtll. 1712 för Öhns Bruk och Hyttön med dessa namn upp-
tagna. Lite för magert!!! Mtll. innehåller sällan några genealogiska data.
Det enda spännande i sammanhanget är, enligt min mening, att uppgifterna kring Johan le Brun i  
tab.9 i boken om Vallonsläkter under 1600-talet förefaller gälla fler än en person. Och det kan ju alltid stimulera till funderingar. Med risk för att bli jämförd med Don Quixote i hans vildsinta fäktande mot inbillade riddare på den spanska mesetan!
Med vänlig hälsning
Lars Öbrink