NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24
Skrivet av: Lars Öbrink skrivet 1999-10-05, 21:56
Hej Kjel!
Varmt tack för Ditt vänliga, intressanta och synpunktsrika svar på mina funderingar. Det är gott för en enkel amatör att få kontakt med ett proffs av Din kaliber med ditt unika och väl doku-
menterade kunnande i ämnet valloner.
Och nu in medias res som Horatius sa:
De ättlingar till en Pierre Brun som någon gång under 1780-talet tog sig namnet Öbrink var två kusiner, Jan Jansson Öbrink f.1763 på Öhn och Pehr Öbrink f. 1761, tullskrivare i Gävle.
Jans far hette Johan le Brun f. 1722, det äldsta barnet i en syskonskara,vars yngste medlem var Eric le Brun f.1743 och far just till ovannämnde Pehr. Sammanlagt var det sju syskon. Deras far var Pehr Brun f.1698 d. 1749 och gift med Maria Persdotter f. 1701 d. 1774.Av desa syskon fanns Jan/Johan/, Ingrid, Maria och Lena kvar i familjen i hfl. 1736-44 Älvkarleby pag. 25.
Det är alltså, så vitt jag begriper, denne Pehr Brun, som dyker upp såsom Pierre i det mtrl.i form av antavlor som jag har tillgängligt. Någon annanstans har jag inte sett den namnformen. Han heter Pehr i husförhörslängder och födelseböcker. Jag stryker alltså namnet Pierre. Om det nu innebär, att vi kan utesluta släktskap med de övriga Öbrink där lämnar jag därhän i väntan på frågans slutliga lösning, om den nu går att uppnå. Skeptisk är jag under alla förhållanden.
Vad som ytterligare förvånar mig är att i det mtrl. som jag har tillgängligt från släktförening-
en finns upptagen som far till Lorentz och hans bröder en mästersmältare Johan le Brun f. 165.. .
Jag har hela tiden frågat mig: vem är han? var kommer han ifrån? Dessutom står han som gift med just Ingrid Olofsdotter.
Jag kanske också ska nämna, även om Du säkert vet det redan, att flera av Lorentz närmaste ättlingar
blev ingifta i andra vallonsläkter /i och för sig inte underligt/ såsom Bayard, Bonnevier, Jagare ,
Pagard. Kanske någon som jobbar med dessa släkter  
har något att bidra med till vårt problems lösning. Det är i den förhoppningen jag nämner  
detta förhållande.
Får jag pröva Ditt tålamod med en liten fråga till? Jag håller nämligen på att rota lite i min hustrus anor. Hon härstammar på mödernet från  
smedsläkten Lindberg i Värmland. Fyra bröder Lind-
berg, Anders f.1768, Olof f.1772, Jan f. 1777 och
Nils f.1784 var mästare vid Dömble hammare i N:e Ullerud. När jag i det här sammanhanget satt och läste hfl. 1774-1780 för N:e Ullerud stötte jag helt plötsligt på vid samma hammare en smed Jan Svensson Brun f.1737  och en annan smed Anders Brun f. 1760. Vidare vid Salboda bruk  
en smed Sven Svensson Brun f.1746.
Brun?? Jag började undra och gör så än.
Har Du någon kommentar till detta?
Enligt uppgift från Maj-Britt Nergård i en föreläsning vid släktforskardagarna i Karlstad härförleden skulle Bergslagens valloner ha kommit till Sverige redan i slutet av 1500-talet. För mig något helt nytt. Du förstår säkert, varför jag undrar.
Det var allt. Tingsprotokollen ska jag så småning-
om ge mig i kast med.
Med vänlig hälsning
Lars Öbrink