NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 1999-10-02, 16:56
Hej Lars!
 
Tack för att du tog dig tid med ett inlägg i frågan. Jag skall försöka utveckla mina tankar om le Brun och Öbrink.
Låt mig först säga att jag inte ser det som anmärkningsvärt att namnet Öbrink tas upp av olika individer och vid olika tidpunkter. Alla som gör det tycks ju räkna släktskap med Lorentz Jansson eller hans bröder Anders, Olof och Per.
Det enda undantaget förefaller vara när du skriver att c:a 1786-88 sker samma sak med ättlingarna till en Pierre Brun. Det vore därför av värde om du kan precisera släktkedjan från Pierre Brun till den av hans ättlingar, som kommer att kalla sig Öbrink, så att vi kan utesluta släktskap med de övriga Öbrink där.
Beträffande namnen Ingrid och Sigrid, så kan det väl någon gång förekomma att de förväxlas. I det aktuella fallet borde enligt prästens normala sätt att föra sin hfl Sigrid Olofsdotter ha strukits, om hon flyttat till annan plats. I senare hfl kan man ofta se när flyttning eller dödsfall skett genom att läsa noteringarna om nattvardsgång och förhör, som förs år för år. Har du försökt följa upp i andra kyrkliga handlingar eller i mtl vad som händer med Lorentz familj efter hans bortgång 1737?
Under alla omständigheter kvarstår kärnfrågan obesvarad - är Lorentz Jansson en son till Jean le Brun? Jag skall ge ytterligare ett argument, varför han inte är det.
Jean le Brun har en son Per, som alltid kallas Per Brun. Han finns vid Älvkarleby bruk samtidigt med Lorentz Jansson. Om de skulle vara bröder, finns som jag ser det ingen rimlig förklaring varför Lorentz nämns med patronymikon i st f att kallas Lorentz Brun!
Nej, jag tror att man kan komma sanningen närmare, om man i stället t ex undersöker hypotesen att Ingrid och Sigrid är systrar och att familjerna på det sättet blir släkt.
Kyrkomaterialet är sannolikt inte tillräckligt för att ge svar. Som oftast i sådana här fall blir det nödvändigt att i första hand läsa tingsprotokoll för en ganska lång tidsrymd för att i det juridiska materialet få mer information om släktsambanden mellan familjerna vid Älvkarleby bruk.
 
Hälsningar Kjell