NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24
Skrivet av: Lars Öbrink skrivet 1999-09-28, 13:57
Hej!
Som sekreterare i släktföreningen Öbrink efter Olof Öbrink i Norrtälje känner jag till den diskussion kring Jean le Brun och släkten Öbrink, som fördes för några år sedan mellan släktföreningens Gunnar Dahlén och Olof Öbrink å ena sidan och Kjell Lindblom å den andra och som har fått en fortsättning i Anbytarforum detta år med många intressanta synpunkter.Låt mig genast säga, att jag förstår och delar den skepsis som diskussionen vittnar om. Men jag vill ändå komma med en liten fundering i ämnet:
I Älvkarlebys äldsta bevarade hfl AI:1 1736-44
pag.15 finns mästersmältaren Lorentz Jansson och i hans familj sist i raden Sigrid Olofsdotter.
I samma hfl. pag. 25 finns smältardrängen Pehr  
Brun och i hans familj sist i raden Jan Bruns Enka modern Ingrid Olofsdotter. Kan det vara så att Sigrid Olofsdotter är en felskrivning för Ing-
rid Olofsdotter och att således samma moder vid Lorentz död 1737 flyttade till den andre sonen Pehr Bruns familj, där hon avled 1740? Frågan är väl inte alldeles omotiverad ändå. Värre felskriv-
ningar har man ju skådat.
Så till namnet Öbrink: det antogs första gången i början av 1700-talet av Lorentz samtliga 9 barn.
C:a 1786-88 sker samma sak med ättlingarna till en Pierre Brun. 1797 följer skogv. Pehr Öbrink, ättling til en yngre brode, Per, till Lorentz.
1839 är det dags för ättlingarna till Lorentz bror Anders och slutligen 1851 för Pehr Öbrink, ättling till Lorentz bror Olof Johansson.
Här finns förvisso osäkerhet. Pierre och Pehr är ju egentligen samma namn. Vilken Pehr avses i den aktuella hfl. för Älvkarleby? Källmaterialet är besvärande magert och ger väl mest indicier. Men jag kan, trots all skepsis, inte riktigt släppa tanken på ett släktsamband. Varför antas släkt- namnet så allmänt under 1700-och 1800-talet,om där inte finns släktskap?
Namnfrågor är besvärliga. Jag har ett exempel till,som gäller min gren av släkten, den vi kallar för Tierpsgrenen.På min farfars sida går  
anorna tillbaka till Anna Jansdotter de Nijs som  
1716 blev gift med Olof Persson i Rufwelbo. Denna Anna var dotter till Jean de Nijs som i sin tur var son till Anthoine de Nijs, vilken kom till  
Sveige 1629 alltså samtidigt med Jean le Brun. Det intressanta i sammanhanget är att min farfar
Lars Larsson f. 1856, i samband med flyttning från Mehede till Väsby i Tierp helt plötsligt heter Lars Öbrink. Han var då 14 år och kan rimligen inte själv ha kommit på idén. Någon vuxen i hans omgivning torde ha känt till samman-
hang som motiverade namnbytet. Men vilket var detta sammanhang? Därom vet jag tyvärr intet. Förklaringen kan inte vara att en kvinnlig medlem i vår gren, Cornelia Hallin, i detta sekels början gifte sig med en ättling till Lorentz Jansson, hemmansägaren Oskar Martin Öbrink i Tierp
Jag ska inte ta upp mer utrymme utan bara hoppas
på nya ledtrådar framöver.
Med vänliga hälsningar.
En sunt skeptisk Lars Öbrink.