NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24
Skrivet av: Fredrik Derefeldt skrivet 1999-09-21, 10:34
Hej Elaine!
 
Såg ditt inlägg under kungligheterna och Oscar I. Om ryktena kan jag nog inte säga, annat än att min mormor påstår att hennes far var av vallonsläkt...och såg typiskt ut som en sådan (hur nu någon kan vara typisk, efter minst 300-års blandning med svenskar). Någon vallon har jag däremot ännu ej funnit. Inte ens hamnat bland personer inom bruksnäringen. Viserliggen var hennes far gjutare på Huskvarna vapenfabrik, men fadern var statare, och sedan har det gått vidare bland bönder, statare, torpare och soldater, förrutom en gren som gick ner på präster och liknande.
 
Däremot fann jag valloner genom släkten Bonnevier på min farfars sida, och där hade jag minnsan inga rykten om valloner.
 
Men om jag nur tar upp frågan om valloner kontra Jean le Brun som står i denna fråga.
Att Jean le Brun är förfader till eran Lorens Jansson, förefaller ytterst osäkert, genom de källor jag blivit redovisad. dvs, en mantalslängd där samma personer råkar finnas på samma sida.
 
Däremot kan jag (liksom Kjell Lindblom), nästan säkert fastlå att Lorens Jansson på något sätt är besläktad med valloner. Detta genom hans namn Lorens, som på 1600-talet enbart gavs till vallonska barn. Om det sedan gäller att hans far eller mor är av vallonskt ursprung är osäkert. Hans far kan mycket väl var en svensk Johan eller liknande. Så vem som är länken till vallonerna är oklart. Dock finns ju i samma trakt vallonsläkten Bonnevier, som dessutom har ett stort antal medlemmar som heter just Lorens. En hypotes kan vara att Lorens Jansson mor eller farmor kan ha tillhört släkten Bonnevier.
 
Men som sagt. Det återstår att bevisa.
 
Mvh
Fredrik