NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2014
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2014-11-23, 20:23
I Stockholm finns en bouppteckning 1709:112 (AID:364.b1370.s112) efter besökaren vid Stora Sjötullen Jöran Hansson. Arvingarna utgöres av änkan Barbro Mårtensdotter och deras gemensamma dotter Catharina samt mannens dotter Ingrid i tidigare äktenskap. Av texten på nästa sida framgår, att även änkan varit gift tidigare och har en son. Denne kallas Her Mag:r Petrus Lemon. Han har lånat 60 daler kopparmynt av hustru Brita Hansdotter år 1698, vilket lån modern betalt för honom. I registret till Stockholms bou kallas sonen Petrus Petri Lomoine, om jag tidigare skrivit av rätt. Han skulle då heta Petrus Petersson Lemoine och vara magister. Han är helt okänd för mig liksom fadern Peter Lemoine gift med Barbro Mårtensdotter.
 
Han bör under alla omständigheter efterlysas i hela riket, eftersom han kan vara en tänkbar far till vår Erik Persson Lemon. Tidsmässigt borde det kunna gå ihop. Catharina Jöransdotter ovan är enligt bou vuxen och gift med skepparen Gustaf Cornelisson. Barbro Mårtensdotters första gifte med Peter Lemoine skulle kunna ligga så långt tillbaka som 1650-talet. Om jag minns rätt är Erik Persson noterad som krögare på Lerbäcks krog från 1679 och kanske född på 1650-talet?
 
Magistern Lemon bör efterforskas. Kanske blir han lärare på Karolinska skolan i Örebro???