NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2014
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2014-10-31, 13:03
Jag har med intresse läst den senaste veckans inlägg. I mån av tid har jag också fortsatt läsa Kumla häradsrätt och kommit fram till 1687. Inriktningen på forskningen har förändrats. Det känns som om sökandet efter Lemon-anorna gått i stå. I förra veckan hade jag tillfälle, att som hastigast bläddra i Emil Sundbergs Lemon-utredning på GF. Han lutade åt en kognatisk koppling för Lemonerna i Lerbäck i början på 1700-talet. Jag är inte helt säker på det längre. Tidigare trodde jag, att Erik Perssons hustru kunde vara den, som förde in namnet i släkten. Men hon heter tydligen Maria Persdotter (Rölling). Så det kanske ändå är Erik Persson själv, som på något sätt knyter an bakåt till Lemon.
 
Hur som helst, innan jag spekulerar vidare känns det meningsfullt att göra en kort sammanfattning om den första generationen gästgivare på Lerbäcks krog.
Det börjar med Peder Joensson (Rölling), d senast 1674, och hans hustru Margareta Henriksdotter Slorff. De innehar krogen från 1643. Deras barn är
1. Maria Persdotter (Rölling), gift med Erik Persson. Deras barn kallar sig Lemon.
2. Kerstin Persdotter (Rölling), gift med Mårten Weidenbom.
3. Karin Persdotter (Rölling), gift med Samuel Källman.
4. Johan (Persson) Rölling, gift med Ingrid. Deras barn
4a Petter (Jonsson) Rölling
4b dotter gift med Nils Nilsson
4c dotter gift med Ingwald Nilsson
Så bör det vara för att få alla uppgifter i domböckerna om svågrar och mågar att stämma.
 
Jag har tidigare som hypotes framfört att namnet Rölling eller Röhle, som det någon gång skrivs i domböckerna, skulle kunna ha ett samband med vallonsläkten Rolant i Fellingsbro. Det finns medlemmar i denna släkt, som har samma namnformer. Nu är jag inte lika säker på att kopplingen går till Fellingsbro. Varför? Jag avser återkomma med ett nytt inlägg senare under helgen och då utveckla mina funderingar.
 
Innan dess vore jag tacksam få eventuella synpunkter på familjesammanställningen ovan. Kanske något som uppfattats fel?