NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 oktober, 2014
Skrivet av: Birgitta Ekvall skrivet 2014-10-25, 20:42
Hej Lerbäckare!
 
Vem vet något mer om trumslagaren Petter Rölling (ibland Per Jansson Rörling) vars namn nämns i mantal för Lerbäck 1691, 1692, 1694 och 1707. De sistnämnda åren står dock bara t ex trumslag. Rörlings hustru.  
 
Petter nämns också i flera tingsrättsprotokoll för Kumla härad. I juni 1709 tvistar krögaren Johan Ersson Ytter och hans bror Petter Ytter med sockenskomakaren Nils Nilsson om vem som ska få överta en andel i hemmanet Lerbäcks krog, en andel som Petter Rölling sålt till dem. Petters far, Johan Persson Rölling, var skomakare Nilssons svärfar. Svärfadern hade slutit ett kontrakt med Nils om att denne skulle få överta en andel av gården, men när Johans son Petter tydligen oväntat ifrån fiendeland hemkommit ville han häva köpet. I stället överlät Johan Persson Rölling andelen till sonen Petter mot viss betalning. Så skedde - men Petter sålde andelen vidare till bröderna Ytter, vilket inte alls föll i god jord. Så det blev rättegång och Nils hänvisade till börd (via hustrun) och krävde tillbaka vad han en gång fått köpa.
 
Av ett annat protokoll, från 18 november 1749, framgår att det även då blivit tvistigheter om andelen ifråga. Nils Nilsson som nu är gammal och absolut inte vill flytta, hänvisar till ett salubrev från Johan Pedersson Rölling från 16 april 1706 där det framgår att min son Petter Johansson och mina mågar Ingwald Nilsson, sockenskräddare, och Nils Nilsson, sockenskomakare, lika mycket hwardera af den gårdens andel som jag efter mina saliga föräldrar ärft .... osv.
 
Detta visar att familjen bott i flera generationer på gården. Jag tror att Johan Pedersson Rölling är son till den krögare Per Jonsson som nämns i mtl redan 1644 och fram till 1673 (se Lotta Anderssons text ovan). Denne tidige Per var gift med en Margareta. Även mångårige krögaren Erik Persson Ytter, far till bl a Johan och Petter Ytter, kan vara son till samme Per Jonsson och därmed bror till Johan Persson Rölling.  
 
Men var kommer namnet Lemon in i bilden? Jag hör till dem som letar vidare, men skulle till att börja med som sagt vilja veta mera om Petter Rölling alias Rörling!
 
Birgitta