NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 oktober, 2014
Skrivet av: Lotta Andersson skrivet 2014-10-24, 14:49
Anne-Sofie.
 
Ang Fänrik Erik Lemon
Så har jag en text ur tullens personella berättelse 1748 som anger att han är född i Lerbäck.
 
Det är precis som du säger om Marias bröder Erik och Petter. Jag hade inte räknat efter utan bara antagit att dom inte hunnit få barn för att dom var relativt nygifta och att Petter inte alls hunnit gifta sig.
Men om jag räknar efter så skulle 50 års åldern vara mer troligt förutsatt att dom är yngre bröder till Maria. Dom borde antingen vara födda före 1716 eller mellan 1719-1723 när det fattas noteringar om födda.
 
Om man kunde hitta dom vad dom har gjort innan dom dök upp på Lerbäcks krog efter att föräldrarna dött skulle det underlätta en hel del.
Jag tror nämligen inte att dom var på Lerbäck, mantalslängderna tyder inte på det. Någonstans läste jag att barn över 15 blev noterade, men det stämmer såklart inte alltid.
 
Vill du kika efter i skolan om dom finns där?
 
Något som jag tycker är lite konstigt är att jag inte kan hitta någon bouppteckning efter Maria Lemon och Jöns Berg, behövdes det inte göra någon när deras båda barn tog över Lerbäck och inga andra släktingar levde?
 
/Lotta