NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 oktober, 2014
Skrivet av: Lotta Andersson skrivet 2014-10-23, 18:26
Såhär ligger det till enligt mantalslängderna för Lerbäck och här kommer även mitt förslag på föräldrar till Erik Persson in.
 
1644-1673 Per Jonson/Joenson/ med hustru
1674-1677 Hustru Margaretha 3
1678      Enkan Margaretha 3
          Johan Persson 1
1679      Hustru Margaretha 3
          Johan Persson 1
          Erik Persson Krögaren 2
1681-1683 Margaretha  
          Erik Persson  
          Johan Persson  
1683-1686 Erik Persson
          Johan Person
          Samuel Källman
          Eric
1687      Erik Persson  
          Johan Persson
          Samuel Källman
          Eric Jönson
 
Sedan är uppställningen den samma på ett ungefär fram till 1709 så Erik Persson inte längre finns utan bröderna krögarna Johan och Petter Ytter tar vid krogen i ett par år tills Petter försvinner och istället mågen Johan Johansson tar över hans plats.
Sedan fortsätter krogen i Johan Johansson och Johan Lemons barns ägo tills Johans Lemons son dör och det bara finns Johan Johansson och Maria Lemons barn kvar. Maria, Petter och Erik som alla kallar sig Lemon. Erik och Petter dör, förmodligen relativt unga hinner inte efterlämna några barn.
Då är det bara Maria Lemon och Jöns Berg kvar, deras barn tar över Lerbäck men verkar inte driva det som gästgiveri längre då dom är rådman och kronolänsman.
Fram till början av 1800 har jag följt dom än så länge och Lerbäcks gård är fortfarande i Berg släktens ägo.
 
Jag har nästan tytt och skrivit rent mantalslängderna ifrån Lerbäck åren 1644-1730
Birgitta Ekvall håller på att kolla på alla bilder jag skickat till henne och hjälpa mig med det jag inte förstått.
 
Jag tycker iallafall att det tydligt syns ett mönster. Vart Lemon namnet kommer in är än så länge oklart. Men önskar väldigt gärna finna ett svar på den frågan.
 
Jag är Lemonättling ifrån Petter Eriksson Ytter Lemon och min familj hette Lemon ända fram till min Mormor och hennes två systrar.