NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 oktober, 2014
Skrivet av: Lotta Andersson skrivet 2014-10-23, 13:25
Hej hej,  
Just idag har jag inte min dator med mig så jag går utifrån minnet.  
Erik Persson d ca. 1711 är enligt min forskning far till fänrik Petter Eriksson Lemon, krögaren Johan Eriksson Lemon och krögarhustrun Maria Eriksson Lemon. Dom har även förmodligen ännu en bror fänrik Erik Lemon.  
Johan Ytter Eriksson börjar kalla sig Lemon 1729 i mantalslängderna, brodern Erik har börjat kalla sig Lemon något tidigare enligt ett domstolsprotokoll, minns ej men möjligtvis 1716. Där står att Erik Lemon fraktat någonting åt brodern krögaren Johan.
Maria Lemon och krögaren Johan Johansson döper sina 3 barn Maria, Petter och Erik till Lemon detta framgår av bouppteckningar.  
 
Jag tror att Erik Persson hade två bröder Lars och  Johan, dom finns i mantalslängderna. Lars står som son till Pehr Ytter i slutet av 1600.  
Kan Erik Perssons far Per Jonsson ha kallat sig Ytter? Båda sönerna till Erik Persson gästgivarna Johan och Petter heter Ytter i mantalsängden åren efter att fadern försvinner.
 
I en förgylldbägare som familjen haft framgår i bouppteckningar efter först Maria Lemon, sedan hennes son Petter Lemon finns E.P.S  M.P.D graverat.  
Vilket gör att jag tror att Erik Persson hustru heter Maria.  
Alla Lemon barnen döper sina döttrar till Maria och söner till Erik.  
 
Jag har mer men inte i huvudet  
 
(Meddelandet ändrat av Queenxiter 2014-10-23 19:14)