NULL Skriv ut sidan - Lekberg

Anbytarforum

Titel: Lekberg
Skrivet av: Sven-Ove Brattström skrivet 2005-11-12, 01:33
Jag vet ingenting om Reinhold Lekbergs far, mer än att han hette Nils (troligtvis). Sedan har jag sekundäruppgifter att modern gifte om sig med en Berg efter faderns död. Reinholds systrar kallades Berg i Örebros kyrkböcker, men även Nilsdotter i patronymikon - så de bör ha varit helsyskon med honom. De hette som följer:
Christina, f omkr 1690 i Tysslinge, d ogift i mars 1758.
Dorotea, f omkr 1692, d 1743. Hon var gift 2 gånger, jag har inget namn på förste maken men nr 2 var Borgaren och Skräddarmästaren Lars Moberg.
Catharina, f omkr 1694, d 1742-05-16 i Örebro. Gift med Borgaren Johan Kiellman.
Sedan fanns det tre flickor som hette Margareta, Magdalena och Anna Maria. De hette Berg i efternamn, dessa kan ha varit döttrar till Berg i ett första äktenskap - eftersom de inte nämns som arvingar.
Det fanns en släkt Lekberg i Örebro också, jag har inte sett dem i något sammanhang med Reinholds systrar ex som dopvittnen. Men de har faktiskt varit dopvittnen i Bjurtjärn åt barnbarn till Reinhold - så det kan ju föreligga ett samband med våra Lekberg.