NULL Skriv ut sidan - Landgren

Anbytarforum

Titel: Landgren
Skrivet av: Eva Widenfalk skrivet 2015-04-16, 15:35
Hej Björn!
 
För några år sedan letade jag förgäves efter en anfader vid Lanfors hammar i Bjurtjärn, men hittade i stället en hel del andra intressanta familjerelationer, tex den där din Anders Johansson (Langren) född 1733-01-16 ingår. Hans föräldrar och syskon finns ju med på smedskivan (Smed8), men fadern Johan Olofssons 2:a hustru, Kerstin Andersdotter, sägs där vara född 1706 i Södermanland, vilket jag tror är fel.
 
Klippt och klistrat ur mina gamla noteringar:
Den 15/2 1730 vigdes mästersven Johan Olofsson vid Lanforsen med pigan Kerstin (Chirstin) Andersdotter uti Dråga.  
[Bjurtjärn EI:1/sid3]
 
Kerstin Andersdotter vill jag ha som yngsta dotter till Anders Svensson i Dråga (även ”Anderstorp i Dråga” eller bara Anderstorp), född 1704-07-12.  
Dopvittnen: Bokhållaren Monsieur Johan Phillman, Mästersven Elias Eliasson vid Lanforsen,  
hust Rangela uppå Alkvettern, hust Ingrid Henriksdotter i Vallmo.
[C:1/s89]
 
Dopvittnen till Johans och Kerstins barn var bla hennes bröder, en svägerska, en brorson.
Fadern Anders Svensson var 1730 gammal och dog året efter, 84 år. Han hade varit hammarsmed, gift med Brita Henriksdotter. Brodern Sven var gift med Katarina Eliasdotter (troligen dotter till hammarsmeden Elias Eliasson vid Lanfors hammar), broder Henrik (döpt 1692-07-24) var gift till Tåbäcken med Annika Larsdotter och systern Margareta gift med bruksdrängen Jan Persson från Råbäck i Karlskoga.
 
Hfl AI:5/s101 noterar attest 1/9 76  för änkan Kerstin Andersdotter. Hon finns sedan noterad från 1776 hos sonen ”Johan Jansson Langren” på Jonbols bruk i Visnum.
 
Du kanske redan har rett ut detta?  
 
Mvh Eva