NULL Skriv ut sidan - Landgren

Anbytarforum

Titel: Landgren
Skrivet av: Jenny Moussa skrivet 2015-02-10, 22:25
Hej! Är släkt med ovan nämnda Anders Jansson Lanngren f 1781-02-05 Gåsborn C:3 sid 60 o hu Lisa Andersdotter. Har troligen hittat hans föräldrar Jan Göransson och Annika Andersdotter i Gåsborn. Annika gifte dock om sig med Göran (Georg) Månsson eftersom Jan avled redan 1787. Jag är dock inte 100% säker på att det är rätt, men i Gåsborn AI:1 sid 44 finns Anders med Göran o Annika och jag tycker det ser ut som han flyttat till Saxån (något svårläst). I Färnebo sn, Saxån hittar jag en Anders Jansson f 1780 som troligen vistas där ungefär 1796-1798/99 om man kollar på husförhören. Det står dock inte var han kom ifrån eller var han flyttade till eller var han är född. Letat igenom hela Brattfors som nämndes ovan o där hittade jag honom inte. I Saxån så finns även en familj Lanngren på samma sida som Anders, vilket styrker min teori att det är rätt Anders eftersom han enligt ovan ändå umgåtts med andra Landgren. Saxån saknar husförhörslängd för 1799-1803 o därför vet jag inte om han bodde kvar ett tag till där, eller om han t.ex tagit en vända tillbaka till Gåsborn där jag hittat flera Anders Jansson som flyttat runt i byarna där omkring, men jag tror inte att dessa stämmer med min Anders eftersom de försvinner sen till socknar som inte stämmer överrens med det ni ovan kommit fram till. Vad tror ni? Är detta rimligt? Har ni själva kommit fram till något mer sen ni skrev ovan? Har kollat i kyrkböckerna på Riksarkivet.se  
Mvh Jenny