NULL Skriv ut sidan - Landgren

Anbytarforum

Titel: Landgren
Skrivet av: Johanna Landgren skrivet 2006-08-21, 09:59
Hej,
 
Har två frågor, en angående min farmors farfar, och en angående hans familj.
 
Jag satt igår och sökte i ddss databas Födelse och dopböcker, och hittade där min fm ff August Svensson Landgren. I mina papper står det att han var född 1867-08-12, men här står det 1867-05-12. Eftersom båda datumen har exakt samma år och exakt samma dag misstänker jag att det inte var några oklarheter gällande när han föddes, utan att det har skett ett fel när månadssiffran skrivits in antingen i mina papper eller i deras databas. Hur vet jag vilket som är det rätta datumet? Fick mina papper av min farmor, som i sin tur fick det från sina släktingar.
 
Sedan undrar jag även som sagt lite angående deras familj. Min far har fått det berättat för sig att det en gång i tiden var tre knektar som tog varsit efternamn; Landgren, Lander(?) och Liljenberg. I mina papper heter finns det en syskonskara där alla heter antingen Landgren, Lander eller Liljenberg, så det verkar som det skett där - MEN detta är ju redan på mitten/slutet av 1800-talet, och alla dessa släktnamn förekommer långt mycket tidigare (dock inte i mina papper, men söker man så hittar man ju många innan dess). Fadern heter Svensson Lander Sven, modern Jacobsdotter Hanna. Alla döttrarna samt yngsta sonen har sin faders efternamn, sedan en dragon (min fm ff) med namnet Landgren, och den andra sonen Liljenberg. Man får väl inte ta efternamn som redan används om man inte är släkt, så de kan väl inte bara tagit det? Eller det var inte så förr?
 
Landgren står ju även under smedsläkter, medan de flesta av släktingarna i mina papper är åbo eller  soldater..?
 
Stamfar är Nils Trolle, Jönköping. Hans son är Håkan Nilsson Trolle, Jönköping. Född omkring 1605. Intresserad av att hitta fler som är släkt med honom.. Skulle även vilja veta hur jag kan få tag på Släkt och Hävd 1992.2, där ska tydligen finnas en artikel av G Sparrlöf med titeln Johan Håkansson och släkten Trolle i Björkö, hur får jag tag i den?