NULL Skriv ut sidan - Köhler

Anbytarforum

Titel: Köhler
Skrivet av: Siv Laine skrivet 2011-03-09, 10:32
Ja, jag har redan bestämt mig för att köpa smedskivan! Tills vidare har jag försökt gräva mig vidare på Internet, och kom då på en mängd uppgifter någon lagt in, bl a en ansedel för Anders Fransson, med flera generationer bakåt i tiden. Där kan man också se den tidigare nämnda Brita Kolmodin; Anders´mormor, dyka upp! Genom att fortsätta söka på namn hamnade jag sedan på Anarkiv, Smeder. Där fanns vissa avvikelser från ansedeln jag först tittade på och skrev ut. Brita Kolmodin var gift med Johan Henriksson Schult 1665, och på ansedeln stod Elisabeth Persdotter död 1673 som mor till honom. I Anarkivs uppgifter stod Margareta Herfvesdotter, och hon skulle varit vigd 1640 med Henrik Hansson Schult, född i Tyskland 1615!. I Anarkivs uppgifter stod det ingenting om att han skulle vara född i Tyskland.
Inte heller påstods det att dennes fader, Hans Schult, skulle vara född där.  
På något sätt verkar Anarkivs uppgifter mer trovärdiga, eller är det bara vad jag inbillar mig? Säkert är, att som ni ofta påpekat i detta forum, man får ta uppgifter som finns på nätet med en nypa salt. Kanske dom inte alltid är korrekta?