NULL Skriv ut sidan - Köhler

Anbytarforum

Titel: Köhler
Skrivet av: Anders Köhler skrivet 2010-04-12, 22:48
Mitt namn är Anders Köhler.
Den 19 april 2000 skrev jag om att smedsläkten Köhler kunde ha en adlig bakgrund. Det jag fick som kommentar till mina påstående var att det kunde vara på det viset att någon person hade kommit upp sig och ville vara lite finare och därmed ville försköna sin släkthistoria. Nu har jag svaret på den historia som har berättats i min gren av släkten. Det var inte så att någon hade kommit upp sig utan det var så att modern till vice pastorn och komministern i Hällestad Östergötland Anders Köhler född 1747 död 1813 Margareta Litzing ruvar på svaret. Det visade sig att Margareta Litzings mormors mormors mormors mor var Constantia Eriksdotter Vasa dotter till Erik XIV och Agda Persdotter. Constantia fostrades upp av kungafamiljen och fick en hel del gårdar av sin farbror hertig Karl senare kung Karl IX och och av sin kusin Sigismund Svensk Polsk kung då hon gifte sig med adelsmannen Frankelin. Constantia var inte någon person som var utestängd från sin släkt utan en av dem. Hon var bland annat kusin med Gustaf II Adolf. Det är dessa personer som det har talats om i släkten och inget annat. Det kan nämnas att min förfader kronolänsmannen i Finspånga län Carl Anders Köhler född 1797 död 1856 hade en dotter med namnet Constantia som mellan namn. Därmed är det barnen till mäster Christian Köhler och Margareta Litzing som bär på detta arv så som forskningen ser ut idag. Constantia ägde bland annat Odensfors säteri i Vreta kloster socken, där hon förövrigt avled. Margareta Litzings släkt hade bott samma område sedan Constantias tid och dessutom blev Constantia så gammal att hon möjligheten att träffa sina barnbarns barn detta har säkert hjälpt till att bevara släktarvet och dessutom lyckades familjen att hålla sig kvar i de lite högre stånden. Även om de inte hörde till de mest privilegierade Så påståendet att det var någon som ville göra en förskönad släkthistoria stämde inte däremot kan man kanske säga att det motsatta var fallet.
.
 
(Meddelandet ändrat av Anders56 2010-04-13 19:12)