NULL Skriv ut sidan - Köhler

Anbytarforum

Titel: Köhler
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2009-11-27, 18:52
Farfarsfar sökes, del 2
 
Som framgår av min fråga ovan (2009-09-15) har jag anledning att tro att min i övrigt okände farfarsfar hette Köhler.  
 
Min farfar föddes som ”oäkta” barn på försommaren 1873 i Forsmark, och jag söker alltså uppgifter om en person vid namn Köhler som vistades vid eller tillfälligt besökte Forsmarks bruk eller trakten däromkring i augusti 1872. Någon i Forsmark fast bosatt Köhler har jag inte kunnat återfinna i husförhörslängden för 1871-1875, och enligt folkräkningen 1880 tycks det då inte ha funnits någon Köhler i hela Uppland.  
 
Tyvärr finns inte motsvarande register för folkräkningen 1870 tillgängligt ännu, men jag har ändå lyckats hitta några möjliga kandidater,  som omkring denna tid varit bosatta - inte i Forsmark precis, men i varje fall i Uppland.
 
En av dem, handelsbetjänten (eller handelsbokhållaren) Frans Oskar Köhler i Uppsala, kan avskrivas direkt eftersom han avled redan 1867. Jag har inte lyckats utröna var han kom ifrån och om han eventuellt hade några släktingar med samma efternamn, så han kan kanske ändå vara en intressant ledtråd.
 
På Kvarnbo gård i Läby väster om Uppsala fanns sedan 1865 arrendatorn Knut Arvid von Köhler, f 1826. Han hade en tolv år yngre hustru, och parets förstfödda barn, dottern Hilda Dorothea Maria, dog vid mindre än ett års ålder i slutet av juli 1872. Nästa barn, Magdalena Fredrica Alexandra, föddes i juni 1873. Att han skulle ha rest till Forsmark och gjort en piga  med barn i augusti 1872, verkar inte särskilt sannolikt.
 
Något närmare Forsmark, vid Ortala bruk i Väddö församling fanns vid samma tid manufaktursmeden Per Adolf Köhler, f 1838 i Västra Vingåker. Han hade kommit till Ortala 1863 och gifte sig 1866 med en flicka från Ununge. Paret fick två söner, 1866 och 1871, och när den yngste sonen var fem år gammal, dog fadern genom drunkning. Kanske kan man bakom dessa magra fakta ana ett olyckligt äktenskap? Men hade han som smed i Ortala överhuvudtaget några möjligheter att resa till Forsmark, och i så fall av vilken anledning? Kan det ha funnits några förbindelser mellan bruken i Forsmark och Ortala som skulle kunna förklara en sådan resa?
 
Betydligt lättare att resa omkring i Uppland vid den här tiden var det säkert för studenterna vid Uppsala universitet, särskilt under sommarmånaderna. De var nog vanligen skrivna på sina hemorter och räknas därför inte som Uppsalabor i folkräkningarna. Jag har gått igenom universitetskatalogerna för 1871-1874 och kan konstatera att namnet Köhler även där är mycket sällsynt. Under dessa år finns bara en: Oscar Eugene Köhler, f 1851 i Hölö, som enligt uppgift påbörjade sina akademiska studier 1869 och tog sin fil kand tio år senare. Han bosatte sig senare i Strängnäs där han blev adjunkt vid läroverket.  
 
Några indikationer på att Eugene (hans tilltalsnamn) någonsin besökte Forsmark har jag inte, men av de hittills nämnda är han av flera skäl den mest troliga kandidaten. Han var i ungefär samma ålder som min farfarsmor, och hade säkert praktiska och ekonomiska möjligheter att resa till Forsmark. Hans familjebakgrund - som son till slottskamreraren vid Tullgarn Ludvig Köhler och Carolina Wilhelmina von Post - gör det rent av möjligt att han vid något tillfälle kan ha varit gäst hos familjen af Ugglas på Forsmarks herrgård.  
 
Några mer eller mindre möjliga kandidater har jag alltså hittat, och jag tar tacksamt emot alla upplysningar jag kan få om dessa - men även om andra personer vid namn Köhler som har eller kan ha vistats i Forsmark i augusti 1872.
 
Hälsningar
Hans Olof