NULL Skriv ut sidan - Köhler

Anbytarforum

Titel: Köhler
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2009-09-15, 18:46
Farfarsfar sökes!
 
Min farfar var ett s k oäkta barn, och den översta åttondelen av min antavla fylls därför av tomma rutor. Nu har jag emellertid hittat en liten ledtråd.  
 
I en sen husförhörslängd från Harg, där min farfar under ett par år i sin ungdom var dräng, upptäckte jag att han samma dag som hans mor avled i lungsot begärde att få byta det efternamn som han fått genom sin styvfar och istället kalla sig Köhler. Samtidigt begärde han attest att flytta tillbaka till Börstil, där han sedan de tidiga ungdomsåren bott med sin mor, styvfar och (halv-)syskon. I hfl för Börstil skrevs han också in med efternamnet Köhler, men inom ungefär ett år tycks namnet åter ha blivit struket och han har återtagit sin styvfars släktnamn.  
 
Med tanke på tidpunkten har jag mycket svårt att tänka mig någon annan orsak till namnbytet än att min farfarsmor på sin dödsbädd avslöjat för honom vem som var hans far. Att han sedan ändå valde att återgå till sitt tidigare efternamn kan ju ha många olika förklaringar, och det lönar sig knappast att ens spekulera.
 
Min  farfar föddes i Forsmark i mitten av maj 1873, och konceptionen bör om jag inte har räknat fel ha ägt rum i början av augusti 1872. Vid den tiden tjänade min farfarsmor piga hos ”djurläkaren” i Forsmark, Johan Petter Pettersson. Senare på året flyttade hon hem till sin mamma i Johannisfors, där hon sedan bodde tills hon 1881 gifte sig med den som sålunda blev min farfars styvfar.
 
Jag har förstås - både två och tre gånger - gått igenom husförhörslängden för Forsmark vid den aktuella tiden, utan att finna någon med namnet Köhler. Och enligt folkräkningen 1880 förefaller det då inte ha funnits en enda person i hela Uppland med namnet Köhler. Om min farfarsfar verkligen hette så, verkar det alltså som om han varit på tillfälligt besök i Forsmark i augusti 1872. Och om han vid den tiden bodde i någon närbelägen församling, så har han antingen flyttat därifrån eller dött under tiden fram till 1880.  
 
Om han var en tillfällig besökare, kan det t ex vara en gäst hos familjen af Ugglas i herrgården eller i något annat hushåll i socknen. Om någon har tillgång till brev eller dagböcker som innehåller skildringar av sällskapslivet i Forsmark, så kanske en gäst vid namn Köhler kan vara nämnd där.  
 
Det kan också vara t ex en handelsresande som mer eller mindre regelbundet besökte Forsmark och närbelägna orter. I Nora fanns vid den aktuella tiden en handelsresande vid namn Victor Köhler, men jag vet ingenting om vad han sålde eller vilka resrutter han hade.
 
Jag söker alltså uppgifter om en man vid namn Köhler som befann sig i Forsmark i början av augusti 1872, och jag tar tacksamt emot alla tips och idéer.
 
Hälsningar
Hans Olof