NULL Skriv ut sidan - Kropp

Anbytarforum

Titel: Kropp
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 2015-11-30, 21:25
Hej! Jag har precis forskat fram att min man härstammar från en Anders Olofsson Kropp.Nu har jag funderingar på om han kan tillhöra någon vallonsläkt. Det har sagts i en gren av hans ättlingar att de ska härstamma från en vallon. Jag vet att dessa påstående inte alltid stämmer.
Det jag vet om vår Anders Kropp är att han gifte sig 1751 i Bjurtjärn (S) med Stina Olofsdotter. De fick barnen Catharina/Cajsa f 1751 i Bjurtjärn d 1802 i Ölserud (S) (min mans ana), Olof f 1754 i Bjurtjärn d 1761 i Visnum (S), Anders f 1758 i Varnum (S) d 1763 i Sunne (S), Christina f 1760 i Visnum,   Christoffer 1763-1765 Sunne och Olof f 1766 i Sunne d 1812 i Millesvik (S).  
Anders Kropp står först som mästersven, senare som hammarsmed och mästarsmed. Han avled 1766 i Stöpafors, Sunne. I Bjurtjärn bodde familjen både i Nedre och Övre Lanforshammar, i Varnum i Vassgårda och i Visnum vid Jonsbolbruk. När han avled bodde han vid Stöpafors bruk i Sunne där han står som mästersmed. Hans födelseår anges lite olika 1725, 1728 och 1729. Ingen födelseort har jag upptäckt. Kanske var han bror med Olof Olofsson Kropp i Vassgårda, Varnum. De var faddrar åt varandras barn runt 1758. Hustrun Stina gifte om sig 1769 i Ölserud med Börje Andersson och avled 1799 hos sonen Olof då boende i Eskilsäter (S). Hur och när hon hamnade på Värmlandsnäs är ännu en gåta.  
Nu undrar jag om någon mer har stött på familjen och om de ev finns med bland de dokumenterade smed- och vallon-släkterna? Jag är förstått att det finns flera släkter Kropp.
MVH
Gerd