NULL Skriv ut sidan - Kropp

Anbytarforum

Titel: Kropp
Skrivet av: Anna af Klinteberg skrivet 2015-02-15, 16:24
}
Hej! Jag beklagar verkligen att jag först nu kom till släkten Kropp i min forskning! Det gäller Erik Andersson Kropp, (född 1740 eller 1742 i andra källor, i Rinnefors), mästare på Valåsen Bruks Övre Hammar, Spjutbäcks bruk i Varnum, Vitlanda bruk och sist Borgvik, där han dör 1808. Jag fann många motsägelsefulla uppgifter om honom i källorna, såpass, att jag ett tag trodde, att det fanns två Erik (Andersson) Kropp i Dalslands släkten. Tack vare de mycket intressanta tidigare inlägg, som jag läste igenom igår här på forumet och som berör honom, förstod jag att dessa motsägelsefulla uppgifter måste vara skrivfel, osv. Men en uppgift i AD källan Varnum AI:5 (1782-1786) sid 27 förstår jag fortfarande inte: där står det Mäster Erik Andersson Kropp (född 1742!) på Spjutbecks bruk tillsammans med hustrun och tre barn, och under sonen Jonas är Moder Lisa Svensdoter, f. 1704 införd i hushållet. Vems mor är hon om det stämmer, som framkom här i forumet, att fadern Anders Eriksson Kropp var gift med Elisabet Eriksdotter. Hon skulle kunna vara hustruns mor, men i alla husförhörsböcker står personerna med deras relation till huvudpersonen, här Erik Andersson Kropp. Skulle det varit hustrun Maria Ersdotters mor, skulle det stått svärmoder framför Lisa Svensdotters namn. Eller?
Kan någon föra ljus i det här problematiken?  
MVH
Anna