NULL Skriv ut sidan - Hök / Höök

Anbytarforum

Titel: Hök / Höök
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2010-01-02, 08:45
Varsågod Linnéa!  
 
Det var verkligen roligt att du fick nytta och glädje av mina (och andras) uppgifter!  
 
Det är ju det som är meningen med Anbytarforum och med att lägga ut sina uppgifter här.
 
Synd att det sannolikt inte är min släkt! I alla fall inte så som jag hoppats och trott, vilket ovannämnde Lars Renström förtjänstfullt har visat. Men samtidigt är det mycket märkligt om de inte skulle vara släkt alls, eftersom min ana heter Helena Claesdotter Höök och befinner sig vid samma bruk som de andra Höökarna, med samma typ av förnamn. Claes är till exempel inte vanligt i trakten annars, även om det förekommer. De är dopvittnen åt varandra, vilket i och för sig kan ha skett ändå, när det är ett så litet bruk som Viksjö, men nog ökar det chansen till släktskap i alla fall. Sannolikt finns det någon sorts koppling mellan min Helena och de andra Höökarna, men säkert är det inte, tyvärr. Återstår att försöka utröna varifrån hon kom och varifrån hon härstammar. Eftersom Ockelbo saknar kyrkböcker före 1904 års brand, så faller misstankarna lätt åt det hållet, men många andra bruk hade ju Höökar, så många möjligheter kvarstår. Tyvärr förefaller det vara en omöjlighet att hitta detta.  
 
En annan forskare har undrat över Jeannas/Johannas koppling till Herou eller Gode. Det är min tanke att det sannolikt finns ett samband. Grunden är dopfaddrarnas släktnamn och namnskicket på barnens förnamn, vilket tyder på detta, men det krävs förstås ännu mer för att fastslå att det verkligen är så. Så småningom kanske någon finner svaret på detta....?  
 
Jag har även gått igenom kyrkoräkenskaperna i By församling och bruksräkenskaperna i Uppsala landsarkiv för Horndals bruk, vilket jag föreläst om för många år sedan när jag höll på med denna släkt, för ca 10-15 år sedan!  
 
Det har funnits tankar på att publicera detta i Svenska smedsläkters skriftserie, men eftersom det aldrig blivit av, så la jag ut det här istället, allom till nytta och glädje!
 
Med hopp om fler gemensamma anor - förr eller senare.....  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2010-01-02 08:57)